לתרומות לחץ כאן

אש וחשמל בשבת

שאלה:

שלום כבוד הרב. שאלתי היא כזאת, איך אנחנו דנים חשמל כאש? הרי אדם שחימם ברזל מהשמש עד שהברזל האדים, הברזל הוא תולדת חמה ויהיה אסור לבשל איתו אוכל רק מדרבנן, ולפי מה שאני זוכר גם על עצם הרתחת הברזל מהשמש לא יתחייב משום הבערה (לפחות לחלק מהפוסקים). אם כן למה אם אני מחמם את הברזל הזה עם חשמל אז יש פה הבערה ויש בישול מדאורייתא? ובכלל, כל סברא שלא ניתן להקיש חשמל לאש, זה מקסימום יהיה ספק אש, כי לא כתוב בגמרא שחשמל זה אש. אש צריכה חמצן, חשמל לא. אש נכבת בתוך חול, מים, קור, חשמל לא. אם כן למה אנחנו דנים את זה כאש בלי צל של ספק? לכאורה יש פה חומרא שמביאה לקולא, כי אם נדון את זה כאש אז אם אני מבשל בשישי עם תנור חשמלי זה יהיה ספק מבושל וממילא גם אם הוא מוכן כל צרכו ספק אם יהיה לי מותר לחמם אותו בשבת. ולא שמענו שצריך להחמיר בזה. תודה רבה לכבוד הרב

תשובה:

אינני חושב שאתה צודק שאם חיממתי ברזל בחמה עד שהאדים זה רק תולדות חמה, זה אש ממש [לא תולדות האור ולא תולדות חמה – אור ממש], אין הבדל אם הדלקתי אש בגפרור או בחמה. רק אם חיממתי אותו בלי שהאדים הוא תולדות חמה. לא החשמל הוא אש, הגוף המתאדם הוא אש.

הצטרף לדיון

4 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל