לתרומות לחץ כאן

מקווה חם בראש השנה

שאלה:

האם ספרדי יכול לטבול במקווה חם בראש השנה

תשובה:

שאלתי שאלה מה דין ספרדי לדעת הגר"ע יוסף את נכדו חביבו ידידי הגרע"י טולידאנו שליט"א, והשיב לי כך:

אכן כדבריך, מרן הגר"ע יוסף בספרו חזו"ע יום טוב (עמוד קנז) כתב כי לדידן דנקטינן כמ"ש מרן השו"ע (סי' תקיא ס"ב) שמותר לרחוץ כל גופו אפילו כאחד במים שהוחמו בערב יו"ט, ה"נ אפילו אם המים הוחמו ביו"ט ראשון, מותר להתרחץ בהם כל גופו ביו"ט שני. ואע"פ שבמרחץ אסור משום גזירת הבלנין שהיו עושים באיסור, באמבטיא שלנו שהיא פרטית, לא גזרו בה חכמים. ע"כ. ומשמע שדעתו להתיר רק באמבטיא שבביתו, אך במקוה יש לאסור.

אך בספרו חזו"ע ימים נוראים (עמ' סא בהערה) כתב להקל אף טבילה במקוה במים שהוחמו מערב יו"ט, וכתב דאף הרמ"א שהחמיר בסי' תקיא שם, לגבי טבילה שפיר דמי. ע"כ. סתם ולא פירש.

וכבר נשאל בזה ע"י מחבר כי בא מועד, והשיב (נדפס בתחילת קובץ כי בא מועד יום טוב) בזה הלשון: ביום טוב מותר להתרחץ במים חמים שהוחמו בערב יו"ט, וכ"ש טבילה במקוה חם ביו"ט. ע. יוסף. ע"כ.

והראש"ל הגר"י יוסף בספרו החדש שו"ת הראשון לציון (ח"ב סי' עד) האריך בזה למעניתו, וכתב לבאר כמה סברות להקל במקוה, שי"ל שהבור של המקוה אינו חשוב מרחץ של רבים לענין זה, ובפרט כשמי המקוה אינם נקיים, ולא היה נכנס לשם זולת לשם טהרה, וא"כ אין לזה שם של מרחץ. עי"ש עוד.

וכן מורה ובא הגאון רבי גדעון בן משה משמו של מרן זיע"א, ופרסם כן גם בקובץ יורו משפטיך (גליון ח אייר תשע"ה).

אולם הגרב"צ אבא שאול באור לציון (ח"ג פרק כא סי' א) החמיר בזה, שלדעתו גם טבילה במקוה היא בכלל איסור רחיצה בחמין ביו"ט.

ויה"ר שנזכה להטהר, לזכות במהרה בביאת גואל צדק בב"א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל