לתרומות לחץ כאן

הלשנה לרשות המיסים ותלונה במשטרה נגד נוכל

שאלה:

שלום,
נתקלתי בנוכל שפגע במספר אנשים באופן שמפרסם על שירות מסוים, גובה מקדמה ונעלם ולא עונה טלפונים, כך באופן שיטתי ממש הוא הונה מספר לא קטן של אנשים.
אני מחפש דרך לעצור אותו.
האפשרויות שיש לי כדי "לפגוע" בנוכל הזה ולגרום לו לחשוב פעמיים אם שווה לו להמשיך להונות אחרים הם:
1. תלונה במשטרה.
2. מלשינון רשות המיסים (ה"עסק" שלו כביכול לא חוקי וכמובן שהוא לא נותן קבלות והכסף שמעבירים אליו כמקדמה מועבר לחשבונות בנק של קרובי משפחתו ולא אליו ישירות אולי על מנת לטשטש עקבות)
3. תביעה בבית משפט (הוא מתחמק מדין תורה)

השאלה אלו אפיקי פעולה מותרים על פי הלכה?

תשובה:

שלום וברכה,

מותר לך להגיש תלונה נגדו במשטרה, ואף אתה חייב לעשות זאת כדי להציל עשוקים.

לגבי תלונה ברשות המיסים או פנייה לערכאות, אם התלונה במשטרה לא מספיקה לעצור אותו, ויש לך חומר ברור שאותו אדם הינו אדם ש'מסוכן' לבריות, כדאי שתייעץ תחילה אם אדם שמבין טוב, ואם תסיקו שאותו אדם הינו מסוכן תוכל לפנות בכל אמצעי שתרצה, כולל הלשנה לרשות המיסים או תביעה בערכאות.

בהצלחה. 

מקורות:

תלונה במשטרה הינה אלטרנטיבה הטובה ביותר לפי הלכה. לפי הלכה כל דבר פלילי מותר לפנות למשטרה מבלי לקבל היתר מבית דין. 

הלשנה לרשות המיסים יש בה משום איסור מוסר. ותביעה בבית משפט יש בזה משום איסור הליכה לערכאות. אלא שבמקרה שלך שמדובר באדם שמסתובב בין אנשים ועוקץ ומפיל לקוחות בפח, יש להקל לפעול נגדו בכל אמצעי ששייך גם בהלשנה וגם בתביעה בערכאות. כמבואר בשו"ע סימן שפח סעיף יב שאדם שמזייף מטבעות ומסכן את התושבים שיש להתרות בו ואם לא ישמע מותר למסור אותו. וכ"ש במקרה הזה שגונב אנשים בצורה ישירה. אלא שאני לא יכול להתיר איסורים חמורים אלו לפני שאני שומע היטב שמדובר באדם 'מסוכן'. ולכן לפנות למשטרה אתה יכול מיד, ואם עדיין זה לא מספיק לך, אז אם יש לך חומר ברור [עדויות או ראיות] שמוכיח שאותו אדם הוא מסוכן, אתה יכול לפעול נגדו בכל אמצעי ששייך. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל