לתרומות לחץ כאן

מנהגי ראש השנה

שאלה:

בס"ד
שלום רב
1. בשבתות קודש שבין ראש השנה ליום הכיפורים , ובין יום הכיפורים לסוכות , ולשמחת תורה, יש עניין שהחלות יהיו עגולות ? או שאפשר להשתמש בקלועות כבכל שבת?
2. החלות של ראש השנה, של יום טוב של סוכות, ושל שמחת תורה עדיף שיהיו עגולות או קלועות ?
3. אשכנזי מברך "המוציא" גם על חלה מאוד מתוקה במידה ואוכל לפחות כשיעור מהחלה?
4. בערב יום הכיפורים, יש עניין לקנות חלות ? או שמספיק חלה אחת ולברך עליה המוציא בסעודה מפסקת ?
5. בראש השנה, לאשכנזי, בשבת שובה, בסוכות, ושמחת תורה יש עניין לטבול את החלות רק בדבש במקום במלח, או קודם לטבול במלח ואז בדבש?
6. בשבת קודש, אסור למרוח שום דבר. מדוע אם כן מותר לטבול את החלה במלח וכן בדבש, כשהדבש נמרח מעט על החלה בעקבות טבילתה?
7. במוצאי יום הכיפורים אחרי ההבדלה, יש עניין לאכול סעודת פת גם כן ? והאם צריך חלה שלמה ?
או שדי לאכול מאכלים שברכתם "שהכל" ?
8. ביום טוב אין בעיה של בורר כלל? מותר להוציא עצמות קודם לבשר?
9. ביום טוב של ראש השנה מותר להוציא מרשות לראשות? כלומר להוציא סידור מהבית לבית הכנסת? וכן לזרוק אשפה ביום טוב ראשון של החג כדי שיהיה נקי ביום טוב שני?
10. בראש השנה מותר ואף צריך להדליק נרות יום ב' דראש השנה על ידי העברה מאש קיימת, לשם כך יש לעשות עירוב לפני כניסת החג או שאין צורך ומותר להדליק בכל מקרה ? והאם מותר לערוך את שולחן החג, להניח אוכל מהמקרר על הפלטה ולארגן את הבית בצהרי יום א' דראש השנה לעבוד ליל ב' של החג?
תודה רבה , שנה טובה!

תשובה:

שלום וברכה

אין איזה חובה של חלות עגולות, קשה גם להגדיר זאת כמנהג, יש שאוכלים חלות עגולות סימן טוב לאריכות ימים, כי עיגול אין לו סוף, כך מובא בטעמי המנהגים. זה בעיקר בראש השנה לא בשאר הימים שהזכרת.

אשכנזי מברך על חלה מתוקה המוציא לא משנה כמה אוכל, השיעור הוא לגבי ברכה אחרונה. רק חלה שנילושה ברוב מי פירות ברכתה מזונות לאשכנזים.

מצות האכילה בערב יום כיפור אינה מחייבת חלה דוקא, למעט סעודה מפסקת שאז יש ליטול ידים.

בענין הטבילה בדבש יש מנהגים שונים, בני ליטא טובלים בדבש רק בראש השנה ובערב יום כיפור, אצל חסידים טובלים עד שמחת תורה. אם יש דבש לא צריך מלח רק מניחים מלח על השולחן.

מותר למרוח בשבת כל ממרח על החלה, למעט אבוקדו שבזה יש בעיה של טוחן, אבל אין להחליק את המימרח לעשות לו צורה נאה.

במוצאי יום כיפור אוכלים מה שרוצים.

ביום טוב יש איסור בורר, אבל מותר להוציא את העצמות אם כך קל לאכול יותר, בזה שונה יום טוב משבת.

אין איסור הוצאה ביום טוב.

אין עירוב תבשילין אלא כדי להכין מיום טוב לשבת, בשני ימי ראש השנה זה לא רלוונטי. אין להכין את צרכי יום טוב שני ביום טוב ראשון, לאחר צאת הכוכבים מניחים את האוכל על הפלטה וכו'.

שנה טובה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. בס"ד
    מתי ניתן לערוך את שולחן החג בליל ב דראש השנה?
    בזמן רבינו תם(אם אני מוציאה שבתות וימים טובים ברבינו תם) או בזמן צאת שבת רגיל או בזמן צאת הכוכבים שזה כ10 דקות אחר השקיעה?
    ובאיזה זמן להדליק נרות לכבוד ב דראש השנה ?

  2. כיון שמן הסתם צאת השבת בזמן רבינו תם את עושה רק לחומרא בעלמא, כאן שיש ענין של שמחת יום טוב והחימום לוקח זמן, ומדובר באיסור דרבנן – די למתין לצאת הכוכבים.

  3. בס"ד
    השאלה היא לא לגבי חימום האוכל, אלא לגבי עריכת השולחן והדלקת נרות יום טוב. מתי להדליק? רבע שעה אחרי השקיעה או עדיף בזמן ריבנו תם?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל