לתרומות לחץ כאן

תשלום לשכן

שאלה:

מקובל, שכאשר שכן בקומת קרקע מוותר על החצר שלו ועושה בה יסודות ומרחיב את ביתו, השכנים בקומות העליונות שבונים מעליו, צריכים להשתתף איתו בתשלום על היסודות. המקרה שלי הוא, שאני בקומה ראשונה וריצפתי את הגג של ההרחבה שהרחיב השכן בקומת קרקע, והפכתי את הגג שלו למרפסת גדולה שלי. בעיקרון אני אמור להשתתף איתו ביסודות בגלל שאני משתמש מעליו. אך מה שהתברר הוא, שכאשר שכנים נוספים בקומות העליונות רצו להרחיב ולהשתמש ביסודות שלו – התגלה שאין שום תיעוד לכך, והיסודות נעשו בלי תוכנית של מהנדס ובלי תיעוד. כך שכל השכנים בקומות העליונות לא קיבלו אישור מהנדס לבנות מעליו, והיו צריכים לעשות יסודות ועמודים חדשים בחוץ – מעבר לבניה שלו. השאלה היא, אם אני צריך לשלם לו על היסודות, מאחר שבפועל אני משתמש על הגג שלו, או מאחר שאין לו שום תיעוד וזה לא נעשה בצורה מפוקחת, אם כן אין לי צורך לשלם על זה.

תשובה:

שלום וברכה,

ככל שהתעורר אי וודאות על היסודות של השכן הראשון אתה לא חייב לשלם לו עד שיוכיח לך שבנה יסודות לפי התקן, ורק אחרי שיוכיח תצטרך להשתתף איתו בתשלום. וכלל הוא בידנו שהמוציא מחברו עליו הראיה, והשכן שרוצה לחייב אותך בתשלום צריך להוכיח את טענתו.

בהצלחה.

מקורות:

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. השאלה היא, שבשלמא השכנים מלמעלה יכולים לטעון שאינם רוצים לשלם על העמודים בגלל שבאמת עושים עמודים חדשים ולא משתמשים בשל השכן. אבל אני משתמש בגג שלו בלי עמודים נוספים, האם זה לא סתירה – שאני משתמש בגג שלו (ולכאורה בעמודים שלו) ומאידך טוען שאין לו עמודים? יאמר לי השכן: אם אין לי עמודים איך אתה משתמש עליי בצורה לא בטיחותית?!

  2. אתה לא מערער על הגג והעמודים אלא מערער על היסודות. ואם יש שמועות מוסמכות שלא בנה יסודות עם תקן, אין חובה לשלם לו עבור היסודות. וכדאי לברר אם זה לא מסוכן לבנות על מבנה שאין שם יסודות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל