שאלה:
בס"ד
שלום רב
1. אשכנזיה שעושה קידוש בעצמה, תברך להדליק נר של יום טוב בשני ימי ראש השנה ללא ברכת שהחיינו משום שתברך בקידוש על היין?
2. בלילה השני של ראש השנה, יש לברך שוב שהחיינו בקידוש , ולכוון לפטור בזה פרי חדש ?
3. פרי חדש יכול להיות כל פרי עץ שהאדם רוצה לאכול שאותו עוד לא טעם החל מ א' תשרי תשפג?
זה יכול להיות אגס?
שנה טובה ומבורכת!
תשובה:
1. נכון. ואם כן מברכת שהחיינו בהדלקה, לא תברך בקידוש. אלא שביום טוב שני בכלל אין לנשים לברך שהחיינו בגלל שמספק צריך פרי חדש וזה לא מתאפשר, אלא ימתינו לקידוש.
2. נכון.
3. רק פרי עונתי. אגס גדל כל השנה ואי אפשר לברך עליו שהחיינו.
שנה טובה ומתוקה.
בס"ד
קניתי כבר אגסים במיוחד, אין אפשרות לברך עליהם כפרי חדש?
ואם לא, מהם פירות עונתיים שאפשר לברך עליהם חוץ מתמרים?
רימון הוא עונתי אבל אם אוכלים ממנו ביום הראשון זה לא יועיל. מנגו זה עונתי, למי שלא אל עדיין. תפוזים במידה ויש כבר [אם זה חמוץ יש כאלו שנמנעים בראש השנה].
למעשה האם אין כאן קונפליקט מסוים? שכן מדובר על היום השני של השנה! כמעט כל פרי לא אכלנו אתמול! האם הכוונה היא לא לעונה הזאת? גם אם אכלנו אותו לפני ר”ה עדיין א”א לברך עליו כבר!
מעבר לכך, בנושא של פרי עונתי, האם זה בכלל שייך היום? הרי מגדלים הכל כל השנה ומעבירים ממקום למקום!
הכוונה בעונה זו. למשל היו שנהגו לברך על ענבים, לא היה מצוי להם כל כך בקיץ… יש הבדלים משמעותיים בין פירות יבוא לפרי הגדל במקומו, כל אחד רואה הבדל באבטיחים של החורף ושל הקיץ..
כבוד הרב, השואלת שאלה לגבי פרי שלא אכלה ביום א’ ועל זה התייחס המגיב לחדד את הנושא שזה לא קשור ליום א’ אלא לעונה.
כמו”כ המגיב התייחס לכך שיש פירות כל הזמן. כשהרב אמר שיש הבדל ביניהם, האם הכוונה שאפשר לברך למרות שאתמול אכלנו כבר מעונה קודמת?
כוונתי היתה שהאבטיח עדיין פרי עונתי, למרות שהוא מצוי במידה מסויימת בשוק כל השנה, כיון שניכר בו מה יוא או גידול מאולץ, ומה פרי קייצי טבעי. וכך גם ברוב הפירות העונתיים גם בזמנינו ואפשר לברך.
בס"ד
שלום רב
איזה פירות (אשמח לפירוט) אפשר לברך עליו כעל פרי חדש בליל ב' דראש השנה חוץ ממנגו ואבטיח?
זה תלוי בך מה לא אכלת עדיין השנה! אם אכלת מנגו אתה לא יכול לברך עליו שהחיינו אם לא אכלת אתה יכול לברך. יש מברכים על חבושים מבושלים.
השאר תגובה