לתרומות לחץ כאן

מקום הנחת תפילין / מה אשם העז של הקרבן / נסיונות החיים

שאלה:

שלום וברכה. מספר שאלות יש לי:

1) נתברר לי לפני מספר ימים שהנחתי תפילין של יד באופן פסול, שנים רבות. תמיד הייתי קושר את התפילין של יד על גבי שריר הכתף (שריר הדלתא) שנמצא תחת הכתף במקום להניח אותו על שריר הזרוע. נאמר לי שכל ההנחות תפילין מלפני שנים רבות עד עכשיו פסולות עקב כך. אני שואל
האמת באמת יתכן כך? שכל ההנחות תפילין מאז ועד היום היו לשוא?

2) שאלה אותי סבתי באמצע השיחה שהיתה לנו לגבי קורבנות, היא שאלה אותי: מה חטא העז התמים המסכן שמגיע לו שיסמכו ידיים עליו ויקבל עליו את כל חטאי עם ישראל? לא ידעתי מה לענות לה, אוטלי תוכלו להבהיר את העניין.

3) שאלה זו היא לגבי הגאים שוכבי משכב זכר. התורה גזרה מוות על כל שוכב משכב זכר. פעמים רבות אני נמצא בוויכוח עם בני משפחתי לגבי עניין זה, אני הוא זה שטוען שאלו ששוכבים משכב זכר הם גברים בעלי סטייה מינית חמורה שהם פיתחו עם הזמן דבר שגורם להם להימשך מינית לגברים. בעוד כמה מבני משפחתי טוענים שגברים אלו נולדו עם פגם נפשי או מעיין מחלה נפשית התנהגותית שגורמת להימשך פיזית לגברים, ואין ביכולתם להשתלט היצר המיני או התאווה שיש להם לגברים. אם זה לפי הסברה הראשונה שלעייל – אז אפשר להבין מדוע גזרה התורה מוות על גברים ששוכבים משכב זכר, כי הרי זו משתמע שזו סטייה התנהגותית שהם פיתחו והם עוברים על ציווי ה' במצוות פרו ורבו. אך אם הסברה השניה היא הנכונה, שהם נולדים עם מום נפשי זה, אז איך התורה גוזרת מוות על אלו השוכבים משכב זכר, כאשר הם נולדו עם מום נפשי זה? (מלבד זה שהם לט מקיימים מצוות פרו ורבו?), הרי אם הם נולדו עם מום התנהגותי זה, איך גוזרת התורה מוות על שוכב משכב זכר?

תשובה:

שלום וברכה

1. מקום הנחת התפילין הוא אכן על המקום התפוח שבזרוע, שהוא אכן שריר הזרוע, ולכתחילה בחלקו התחתון יותר, באופן שזה כבר מתחת חצי הזרוע, אבל שיהיה כל הבית על המקום התפוח.

2. אין שאלה לגבי מה חטא העז, משום שאם היינו יכולים לשאול את העז הוא מספר לנו כמה הוא מאושר שנבחר למלא יעוד זה… הוא עדיף בהרבה על חבריו שפשוט נאכלים לתיאבון בתוך פיתות מרוחות בחומוס על ידי בני אדם רעבים [שגם זה טוב מאוד מבחינתו עד כמה שאוכלים עם ברכה ולא לשם אכילה גסה], הוא הרי משמש בתפקיד רוחני. צריך לדעת שכל דבר בעולם, מדומם ועד האדם יש לו תכלית ויעוד, ושמחתו היא בהשלמת יעודו.

3. גם אם נקבל את ההנחה שאומרת שזו סטייה מסויימת מולדת, זה לא אומר שאדם אמור להכנע אליה. זה דבר נשלט. גם גבר מן השורה שלא מצליח להנשא, כי אינו מוצא אשה מתאימה וכו', אין לו כל היתר לחיות יחד עם אשה שלא במסגרת נישואין, אף שיש לו תאוות ותשוקות וכו', על כל זה מוטל על האדם להתגבר. אז נכון, יכול להיות שאדם אחד יש לו נסיון גדול יותר, או נסיון אחר שאין לחברו, אבל כל זה לא מתיר לחיות חיי אישות שלא באופן המותר על פי דין.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אז מה הדין לגבי כל השנים בהם הנחתי תפילין על השריר ליד הכתף? האם כל ההנחות תפילין האלו לא ייחשבו לי כלל וכאילו לא הנחתי תפילין כלל השנים האלה, והכל היה ברכות לבטלה כי הנחתי למעלה מהמקום שהייתי צריך להניח?

  2. אינני יודע היכן בדיוק הנחת, אבל אם זה היה על הכתף ולא על הזרוע אז זה באמת בעיה, אבל צריך לדעת שכל זמן שהנר דולק אפשר לתקן, זה היה שוגג, ויש אומרים שאדם שהניח בשוגג תפילין פסולות מחשבה טובה הקב"ה מצרף למעשה ונחשב לו שקיים את המצוה כתיקנה, וגם כאן זה כך, ומהיום אתה מניח כדין והכל בסדר גמור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל