לתרומות לחץ כאן

לא יודע למי להשיב את הגזילה

שאלה:

שלום לרב,
מה התיקון לגזל. אם אני לא זוכר ממי לקחתי ואני לא יכול לעשות צורכי רבים כי הסיכויים שאתו אדם יקבל איזה הנאה מצורכי רבים מאוד קלושים איך עושים תשובה על זה שכך לא יהיה לי שום קיטרוג בין אדם לחבירו
תודה רבה מראש

תשובה:

שלום וברכה,

גזל ולא יודע למי גזל יעשה צורכי רבים בכסף, כדי שיוציא מידו את הממון הגזול, וגם שאם יגיע ליד הנגזל ויתכפר לו. ולכן גם אם חושב שאין סיכוי שהגזלן יהנה מהכספים יש לעשות כפי שתיקנו חז"ל שיעשה בהם צורכי רבים. ובערוך השלחן כתב: "וכשיעשה צרכי רבים יסבב ה' שכל אחד מהנגזלים או מיורשיהם יהנה כפי ערך גזילתו ושימחלו לו והבא לטהר מסייעין אותו מן השמים".

בהצלחה.

מקורות:

 

 

ערוך השולחן חושן משפט סימן שסו סעיף ג: אמרו חז"ל דהרועים והמוכסים תשובתן קשה מפני שסתמן גוזלים את הרבים ואין יודעים למי יחזירו לפיכך אמרו חכמים שיעשו בהגזילות צרכי רבים כגון בורות שיחין ומערות ותקוני דרכים ומרחצאות וכיוצא באלו דגם הנגזלים יהנו מזה אבל מחילה לא שייך בהם דהא אין מי שיודע אם גזלו אם לאו וכשיעשה צרכי רבים יסבב ה' שכל אחד מהנגזלים או מיורשיהם יהנה כפי ערך גזילתו ושימחלו לו והבא לטהר מסייעין אותו מן השמים ורועים היינו כשרועים בהמות שלהם אבל כשרועים בהמות אחרים אינם בחזקת גזלנים דאין אדם חוטא ולא לו:

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. הרב יצחק זילברשטיין מציע שיתרום לבית חולים באזור כך יש סיכוי גדול יותר שכל אחד יהנה גם מי שעדין חילוני, (כך זכור לי ששמעתי בשיעור מוקלט)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל