לתרומות לחץ כאן

טילטול מוקצה כדי למנוע מחיקת אותיות

שאלה:

■בשבת.
■יהודי בטעות שפך נוזל-חומצי
מתוך בקבוק על דף עם כיתוב בעברית.
■תוכן הדף הינו בנושא "חול". לא-קודש.
-אסור לקריאה בשבת.
■ניתן לראות שהאותיות
עדיין לא נמחקו מהדף.
אבל הן כן צפויות להימחק
תוך שניות/דקות/שעות.
הן כן צפויות להימחק
לפני סוף השבת / צאת השבת.
■השאלה: האם מותר ורצוי
להזיז את הדף בזווית כך שהנוזל החומצי
ישפך מהדף, על משטח אחר
[במשטח האחר לחלוטין אין אותיות.
החומצה לא מזיקה למשטח האחר.],
ובכך למנוע את מחיקת האותיות בשבת?

תודה.

תשובה:

שלום וברכה

כיון שזה לכאורה מחיקה רק בגרמא, וזה פסיק רישא דלא ניחא ליה שלחלק מהדעות אינו בכלל האיסור, ובכלל, המקרה אינו בגדר "דבר שאינו מתכוון" אלא פחות מכך, הוא מתעסק בעלמא, שהרי לא התכוין לשפוך, זה נשפך לו, בודאי אין שאלה ואין מקום להכנס לאיסור מוקצה כדי למנוע את המחיקה. כמו כן, כל הנדון של עשיית איסור קל כדי להנצל מאיסור חמור כלל לא קיים כאן שהמחיקה גם היא אינה אלא דרבנן, כיון שזה לא מיועד להכשיר את הדף לכתיבה, זאת מלבד כל הטעמים הנ"ל.

ברכה והצלחה

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אם עלול מישהו להגיע
    ולזהות שיהודי טעה כאן
    וגרם למחיקת אותיות בשבת.
    יהא מותר כן להזיז
    משום כבוד הבריות,
    שלא יצטרך לתת את ההסבר
    שזה קרה בטעות?
    או שטעות כזאת
    אינה מספיק משפילה
    בשביל להחשב כבוד הבריות?

    תודה.

  2. ודאי שזה לא נימוק, כבוד הבריות זה דבר שהוא משפיל בעצמותו, כמו נקיון בית הכסא, הודאה בטעות זה דבר אנושי וחלק מבגרות נפשית של אדם.

  3. ■אז למה במקום אחר
    של טעות
    כן מותר
    לעבור על איסור דרבנן:
    ■"אם נודע לו בשבת
    כשהוא בכרמלית
    [שאינו אסור לטלטל בה
    אלא מדרבנן בעלמא]
    שהטלית שעליו פסול,
    לא יסירנו מעליו
    עד שיגיע לביתו,
    דגדול כבוד הבריות".
    [.שו"ע.אורח חיים.
    סי' י"ג.סעי' ג'.]
    וכי בזמן השו"ע
    היו מי שלבשו
    טלית
    בלי חולצות תת הטלית?
    יכל להוריד את הטלית
    ועדיין להיות לבוש
    מספיק מכובד, לא?

    תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל