לתרומות לחץ כאן

שונות

שאלה:

רציתי לשאול, כמה שאלות שונות.
א. שאלתי ת"ח מגאוני הדור בנו של אחד מגדולי ישראל הידועים. לעניין אי תשלום בתחבורה ציבורית, כגון ששכחתי או טעיתי וכדומה. ואמר לי: שכל החברות חוץ מחברה מסוימת, לא צריך להחזיר.
דעתו של הרב שמותר לגנוב מהמדינה, ואף לעניין מס הכנסה, אמר שמצווה לגנוב אותם, (אחד מגדולי תלמידי החזון איש).
שאלתי היא האם, כוונתו שגם אפשר בהדיא לא לשלם ורק אמר כך משום השחתת המידות, אין לי אפשרות כרגע לשאול שוב בזמן הקרוב, ואני שואל מבחינה הלכתית אם נראה שזהו כוונתו?
(לקוראים את השאלה נא לא להיסמך על מה שכתבתי וכל אחד ישאל את רבותיו, ואולי יש עוד פרטים וכו', בכל מיני אופנים ודברים, ובפרט שענה לי אישית והורה לא לפרסם, אולי בגלל חילול השם).
ב. אני מתחיל ללמוד בחלק מימי השבוע עם חברה מתחזקים, לפעמים צעירים לפעמים מבוגרים, לפעמיים חצי שעה, שעה..לא יותר, השאלה מה ללמוד איתם,
מוסר אגדה, השקפה.
או שו"ע משנ"ב, ואחרונים.
או גמרא רש"י.
(נראה לי שהם מעדיפים הלכה), השאלה ממה יצא יותר תועלת בזמן קצר זה, מדובר בקירוב כללי באחד מהערים החילוניות במרכז הארץ?
ג. בלימוד עצמי, מה עדיף, לכתוב רק את החידושים שיצאו לי, וכן השאלות שאני הקשתי וכדומה, או גם משא ומתן של הראשונים והאחרונים על הדף בשעת הלימוד (אני לא מדבר על החבורה, כללית בשעת הלימוד)?
יישר כח
התשובות שנתתם עד כה הכוינו ועזרו לי מאוד, תבורכו.

תשובה:

שלום וברכה,

אין שום צד היתר לגנוב מהמדינה. אין הדעת סובלת דברים כאלו. וראה מש"כ בשו"ת שבט הלוי חלק ה סימן קעב: "ומש"כ מבוהל אחד דכיון שאין מתנהגים עפה"ת מותר לגזלם וא"כ אין להם בעלות כלל הוא דבר שאין ראוי להשיב, דחלילה להתיר איסור גניבה וגזילה ותולים עצמם לשוא באילן גדול, ואין זה לגדר דינא דמלכותא אם שייך כאן או לא, וגם אין שני הדברים תלויים זב"ז דהא למ"ד גזל עכו"ם מותר וכי בשביל זה אין בעלות לגוי". מסתבר שכוונת השבט הלוי שכתב אילן גדול הוא החזו"א שתולים בו את ההיתר לגנוב מהמדינה. והוא מכחיש את הדברים. גם הפתחי חושן [מרבני העדה החרדית] כותב שאין צד להתיר לגנוב מהמדינה. ויש הבדל בין להימנע מתשלומי מס ומס הכנסה שאם אין דינא דמלכותא מותר להימנע מתשלומי מס. אבל אין צד שיהיה מותר לגנוב מהמדינה. וברור שמי שגונב מהמדינה עובר באיסור, וגם דרכיו מקולקלים.

פעם שמעתי מאחראי ב'לב לאחים' שמרן הרב שטיינמן הורה שילמדו עם מתחזקים גמרא, כדי להראות להם את היופי וההדר שבתורה. אני אימצתי את דברי מרן זצ"ל, ויש לי כמה חברותות של מתחזקים ואנו לומדים גמרא והלימוד ממש מעניין ומושך את ליבם. ותוך כדי הלימוד ישנה אפשרות להוסיף הלכות שקשורות לגמרא. אבל כדאי מאוד שהלימוד יהיה בגמרא.

בהצלחה. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל