לתרומות לחץ כאן

קימה בפני ת"ח סומא

שאלה:

קורה לפעמים שהרב נכנס לבית הכנסת, ואני שם לב רק כשאני רואה אותו עובר במעבר איפה שאני יושב, אז אני קם ומתיישב אך עד שהוא מגיע לקדמת ביהכ"נ לכסא שלו הוא בכלל לא רואה שקמתי כי כבר הספקתי להתיישב.

שאלתי היא לפי המנחת חינוך והשפת אמת (יו"ד רמ"ד) שמעיקר הדין לא צריך לקום בפני ת"ח סומא, אני מבין מדבריהם שחלק מהותי מהמצווה הוא שהת"ח יראה שקמת לכבודו (אע"פ שאתה קם באמת לכבוד התורה, אעפ"כ). והאם לפי הדיעות הנ"ל צריך לחכות עד שהרב יראה שקמת לכבודו ורק אז להתיישב?

תשובה:

שלום וברכה

במי שאינו סומא ודאי יש חובה לקום בגלל שלעיתים הוא רואה ודי בכך לחיוב זה. אמנם בלאו הכי יש לזכור שהגינת ורדים יו"ד סי' ב והברכי יוסף סי' רמד ועוד אחרונים נקטו בפשיטות שחייבים לעמוד גם בפני תלמיד חכם סומא, וכן פסק בערוך השלחן סי' רמד סעי' ז.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה. אולי לא הבנתי את תשובת הרב, אבל התכוונתי לשאול שלאותן שיטות שלקום בפני ת"ח סומא פטור, אני מבין שהם הבינו את ההלכה שחייבים שהת"ח יראה שקמים בפניו. ואני שואל, לפי זה, כאשר אני קם בבהכ"נ בפני הרב (שאינו סומא אלא רואה מצוין) אבל אני תמיד קם רק אחרי שאני רואה שהוא עובר לידי, ומימילא כבר גבו אלי והוא לא רואה אותי שאני קם, ועד שהוא מגיע לכסא שלו ומתסובב אני כבר יושב, כך שיוצא שהוא לא רואה כלל שקמתי. האם יש ענין/חובה לחכות ולא לשבת עד שהוא יסתובב ויראה שקמתי לכבודו?

  2. הבנתי את שאלתך, אולי עניתי קצר מידי, אסביר את כוונתי: בכל דבר יש את טעם הדין ואת גדרי חיובו. גם אם הטעם לכבדו והוא מתכבד רק כשהוא רואה, ברגע שחיוב יש כי אולי יסתובב לרגע ויראה, וגדרי חיוב גם יש כמה לעמוד, ברגע שקיימתי חיוב זה קיימתי את המצוה גם אם הפעם הוא לא הסתובב, ואין צורך להמתין שיסתובב.. כמו שלא חייבו אותי לאידך גיסא לאותן שיטות לקוטם גם בפני סומא ופשוט לומר לו שקמתי וכך יתכבד, או לכבד אותו באופן אחר כמו מילים מכבדות, זה לא גדר החיוב..

  3. תודה. האם דין זה ישתנה לחומרא במציאות שבה הרב למשל לא יכול להסתובב אחורה (קשה לי לחשוב על ציור כזה אבל בכל זאת) ובידוע לנו שאם לא נמתין מלישב עד שהוא יסתובב אז הוא לעולם לא יראה שקמנו לכבודו, האם אז הדין ישתנה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל