לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

ברכה על טלית קטן

שאלה:

האם ספרדים מברכים על טלית קטן ומה הדין בלילה

תשובה:

שלום וברכה

אין הבדל עקרוני בין אשכנזים לספרדים, ברור שטלית קטן שיש בה שיעור היא בגד שמחייב ברכה. אלא שיש מחלוקת שו"ע ורמ"א מה נוסח הברכה, אם להתעטף או על מצות. כמו כן, ספרדי גם לפני החתונה מתעטף בטלית גדול בבוקר ופוטר בברכתה את הטלית קטן, אשכנזי מתעטף בטלית גדול רק מהחתונה [למעט יוצאי קהילות אשכנז שכבר מהבר מצוה מתעטפים בטלית ויש שעוד לפני כן]. ברור שעל לבישת טלית בלילה לא מברכים, כי לילה לאו זמן ציצית. ואף שנחלקו הראשונים אם הכוונה זמן הלילה או בגד של לילה, מספק לא מברכים.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. מחילה מכבוד הרב, לא מדוייק שאין הבדל.
    ספרדים לא נוהגים לברך על טלית קטן, כולם ללא יוצא מן הכלל מכוונים לפטור את הטלית הקטן בברכתם על הטלית הגדול בתפילת שחרית.
    כמו כן, כדי לברך על טלית קטן צריך שיעור טפח מקדימה וטפח מאחורה (לא כולל הנקב) וגם טפח סה"כ ברוחב (לא כולל הנקב), וזה מצוי רק בטלית גדול מידה 8 או 9 כמדומני, ורבים נוהגים ללבוש טלית מידה 5 או 6 (כשיעור רב חיים נאה) ולכן מחשש שהשיעור אינו מספיק, ספרדים פשוט לא מברכים על טלית קטן כלל

  2. כל מה שאמרת נכון גם לאשכנזים! ואגב, לא טפח אלא אמה [או שלושת רבעי אמה תלוי בשיטות], רק הסברתי שכאשר אדם מחליף באמצע היום כמו ביום שישי, או שאינו מתעטף בטלית – אשכנזי שאינו נשוי, אם יש לו טלית קטן כשיעור הוא מברך עליה.

  3. אכן התכוונתי לאמה ולא לטפח.

    ם כבודו אומר שזה גם לבני אשכנז, אני מתפלא, שהרי אני מכיר ממורי הוראה לבני אשכנז שמורים ומתירים לבן אשכנז לברך אפילו על טלית קטן בשיעור רב חיים נאה.
    ידוע שבני אשכנז פחות חוששים לאיסור ברכה לבטלה כיוון שלשיטתם האיסור דרבנן ולא דהורייתא כמו שקיימא לן כדעת השו"ע..
    אולי זו הסיבה, שכיוון שיש דעות רבות שכן מספיק שיעור טלית קטן במידות פחותות ממה שהזכרנו, אז מתירים להם לברך?

  4. ראשית אין בן תורה שלובש טלית קטן שאין בה שיעור חזון איש.
    שנית, חשוב לדעת שלא כל מה שמורה הוראה כזה או אחר אומר קשור למוצאו האתני ושיוכו העדתי מגזרי מגדרי… אני בטוח שאם נעשה סקר נמצא רבנים ספרדים שיורו לברך על טלית קטן ר' חיים נאה בטענה שכך נהגו בהרבה קהילות, ולעומת רבים אשכנזים שלא יתירו לברך בפחות… ואני אגב אומר שודאי מי שמברך על טלית שיש בה שיעור זה אין למחות בידו בין אשכנזי בין ספרדי, אבל ראוי לכל אדם בדבר קטן כזה שאין בו טורח, שלא להכנס לספקות.

  5. ודאי שלא! אין צד ששאר מינים פטורים מציצית, כל המחלוקת אם זה דאורייתא או דרבנן, אבל גם מצוה דרבנן מברכים עליה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל