לתרומות לחץ כאן

ברכה על מזוזות

שאלה:

בס"ד
שלום וברכה
1.במידה ואני מורידה את כל המזוזות בבית כולל כניסת הבית, והבית יהיה ללא מזוזות כלל במשך 3 ימים, האם זה מותר הלכתית?
2. אם אני מחזירה את המזוזות תוך 3 ימים מיום שהורדתי, כשאני קובעת את המזוזות מאיזה חדר להתחיל, והאם לברך "על קביעת מזוזה" ? במידה ואני מסופקת בברכה שלי לפני כ 7 שנים כשקבעתי אותן .
תודה מראש.

תשובה:

שלום וברכה

לא טוב לעשות כך, הגהת מזוזה זה כמה דקות, תסכמי עם המגיה מתי יש לו פנאי, ואז תורידי את המזוזות ותתני לו ושיחזיר באותו היום, וכך גם לא צריך לברך שוב, ככל שמחזירים באותו היום וכל מזוזה לפתח שהיתה בו [יש לסמן] לא מברכים שוב.

מקורות:

על כך שזה תלוי מתי מחזירים, ראה פתחי תשובה (שם סי’ רפט סק”א) שהביא מכמה אחרונים שהסתפקו באדם שמוריד את המזוזה לצורך בדיקה אם חייב ברכה כשהוא מחזיר אותה. ולמעשה כתב כי אם הוא מחזיר אותה מיד אין צורך לברך. ובערוך השולחן שם כתב כי כל עוד הוא מחזיר אותה באותו יום, אין צורך לברך. ונראה שלא השקיעה קובעת כאן אלא מה שאנשים מתייחסים לכך כבר כיום חדש, כלומר למחרת בבוקר.

על כך שבהחלפת מזוזה ממקום למקום ולא מחזירים אותה מזוזה מברכים שוב, ראה ס' האשכול [אלבק עמ' 195] והביאור על פי הרמ"א סי' ח סעי' יד, וכן נראה בביאור הלכה סו"ס כה, וראה מהר"ם שיק יו"ד סי' רפה ודעת קדושים רפט ד ושבט הלוי ח"ב סי' קנח. אמנם בשו"ת מהרש"ג ח"א יו"ד סי' נז כתב שזה תלוי במחלוקת הבית מאיר והמגן אברהם ביוצא לסוכת חברו אם מברך עליה, אמנם יש שחילקו שכן שם החיוב הוא בגברא והוא מקיים את מעשה ישיבתו בשתי הסוכות כאחת, משא"כ כאן שכל מזוזה היא מעשה מצוה חדש.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. בס"ד
    מחילה על ריבוי השאלות.
    א רתי לבודק המזוזות שחשוב שכל מזוזה תחזור לאותו החדר וסימנתי בשקיות נפרדות אותן. אך אם חלילה הבודק יתבלבל, ויצא כך שהוא יחזיר את המזוזות לשקיות הלא נכונות מה שאומר שהמזוזות לכל חדר או לאחד החדרים יתחלפו באחרות, עדיין אין לברך היום בלילה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *