לתרומות לחץ כאן

שיבוש בברכת ק"ש

שאלה:

שלום רב כבוד תורתכם,

שאלה בנוגע לשיבוש בתפילה ובברכה.

שמעתי פעם סיפור מוסר נוגע ללב, וגם רציתי להשיג אולי מכוח זיכרונו של כבוד הרב, בור סוד, שאולי יוכל לעזור לי לאתר המקור לסיפור הזה כדי שאשתף הלאה עם הדיוק הראוי.
הסיפור על פרטיו עד כמה שאשיג בדיוקו: היה גבאי שהיה מוזג לציבור רק חצי כוס תה בעת הלימוד, ושנים שהציבור היו קוראים את אותו הגבאי הנה זה הגבאי הקמצן. לפני שסיים את תפקידו בנו/מחליפו שאלו מדוע תמיד מקמץ במזיגה ולא חודל מלהביא עצמו לידי מלקבל עלבונות ועקיצות?
השיב לו הגבאי, כי עשה זאת לטובת אחד מותיקי בית הכנסת, זקן חכם, שהבחין שידיו מפאת גילו הולכות ורועדות והיה שופך על עצמו תה חם, לא רצה לביישו בכך שישפך עליו התה וגם לא רצה לביישו שימזוג לו רק חצי כוס ולשאר הציבור מלא אז השווה בין כולם לטובת כך. עד כאן הסיפור לפי זכרוני החלש.

יש בבתי הכנסת בהם אני מתפלל שליחי ציבור שונים ומשתנים, אין לי דרך לצפות מה יהיה. אני עצמי סובל מעניינים שגורמים לי בין היתר להיות מוסח בקלות וגם להילחץ בזמנים.

אציין שכל השליחים באמת באים בכוונה טובה וחלילה אין כאן הקפדה עם ההצמדה הזו לסיפור שלעיל, אני מברך אותם והם שליחי השם.
העניין הוא שאני נוטה לברדק דברים עם ה-"ש"ץ הלא נכון". ואני לא פעם ולא פעמיים מאוד מרעיף על עצמי סלחנות כשאני מבלבל מילים בנקודות שאין בהם קדושה או שם השם, ומתקן בלי "לאכול את הכובע", אבל לפעמים שנופל עלי שיבוש שרודף אותי כל היום ואפילו לזה שאחריו.
לעניין שאלתי עצמה, הבוקר בשחרית יצא לי מהפה, בסיום ברכות קריאת שמע: ברוך אתה השם, אוהב את עמו ישראל, ומיד שתיקנתי! הכל קרה בתוך הברכה של הש"ץ.

כלומר, הוא עדיין לא סיים הבוחר בעמו, ואני גם שגיתי בחתימת הברכה וגם שהזדרזתי לתקן את החתימה בתחום סיומו. פירטתי כך שמא אולי זה יתרום לפסיקתכם.

השאלות,
האם יש סיכוי שיצאתי ידי חובה עם התיקון הזה על פרטיו במיטב תיאורו?
מה עושים בשגיאה שחותמת סוף ברכה ארוכה כמו "אהבת עולם אהבתנו…" וכדומה?
האם יש היה לומר בשכמל"ו לפני קריאת שמע ואז לתקן ואז לומר קריאת שמע ואז שוב לחתום ב-בשכמל"ו שלאחר הק"ש?

אני הרבה פעמים חושב לקבוע על עצמי דין "שוטה" ופשוט לסמוך על לצאת ידי חובה מהשליח באמנים להכל ופשוט להשאיר לעצמי את תפילת ש"ע כזמן איכות נקי ביני ובין המקום הקדוש, בתוך השקט של התפילה,
נשמע נכון לכבודו עבור מתבלבל סידרתי שכמותי?

תודה רב לכבודכם,
שבוע מבורך!

תשובה:

מחמת האריכות המרובה של השאלה התבלבלתי, אומר את הכלל ותגיד לי אם זה עזר לך:

1. תיקון שיבוש תוך כדי דיבור – בזמן שניתן לומר בו שלוש ארבע מילים, הוא תיקון טוב ויוצאים ידי חובה.

2. תיקון באמצע ברכה ולא בחתימה, לרוב אינו מעכב, רק אם זה שקר, או מחסר את עיקר תוכן הברכה.

3. לא יוצאים ידי חובה מהש"ץ כי הוא לא מתכוין להוציא ידי חובה ואין לסמוך עליו.

 

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל