לתרומות לחץ כאן

עשה טובה לחברו ונעשה לו נזק

שאלה:

היינו במעיין וחבר שלי ביקש ממני את הכיפה שלו וכשהרמתי לו את הכיפה נפלו המשקפיים שלו שהיו לידה לתוך המעיין, האם אני חייב לשלם אותם

תשובה:

שלום וברכה,

אם המשקפיים היו בתוך הכיפה, או בסמוך באופן שהגבהת הכיפה עלולה להפיל את המשקפיים – פטור מתשלום על המשקפיים, למרות שהזיק בידיים והפיל אותם לנחל. אם המשקפיים היו ליד הכיפה והרמת הכיפה לא אמורה לגלגל את המשקפיים – חייב לשלם, שיש לראות את הנזק כפשיעה.

בהצלחה.

מקורות:

אם התבקש לעשות טובה לחברו ויצא נזק מכך פטור וכמו שמצאנו בגמרא ב"מ פב, ב שלפי דעת רבי יהודה סבל שהעביר את החבית שומר חנם פטור ושומר שכר חייב. [להלכה (שו"ע סימן דש) נפסק שגם שומר שכר פטור מאחר ותיקנו חכמים שסבל שנתקל דינו כאנוס].  והקשו הראשונים מדוע פטור הסבל הרי החבית נשברה בעודו מחזיק בידו והרי הוא מזיק בידיים, ומזיק בידיים חייב. 

בתוספות ר"פ [והובא בשטמ"ק] (ב"ק כז, א) תירץ: "ותירץ ריב"א דכיון דהוי שומר חנם לא שייך בו דין אדם המזיק, שהרי עליו מוטל להתעסק בדבר, ולכך לא מחייב רק בפשיעה. אבל אדם דעלמא מה היה לו להתעסק בדבר כיון שאינו מוטל עליו, לכך חייב בכעין גניבה ואבידה". ולפ"ז ביארו אבנ"ז (חו"מ סימן יט) והמחנ"א (בהגהותיו על הרמב"ם) שבאופן שהמזיק התעסק לטובת הניזק והזיקו בשוגג לא נידון כאדם המזיק שחייב בשוגג.

ובזה יישבו את דעת הראב"ד באשה המתעסקת בתוך ביתה ושברה כלים של בעלה שאין דינה כמזיק בידיים אלא כשומר, כיון שמוטל עליה לעסוק אם נשברו כלים מתחת ידה אי"ז אדם המזיק, אלא שומר שפשע, ולכן פטורה מדין שמירה בבעלים. ואי"ז דומה לאדם אחר שלא מצווה להתעסק ונשמטו כלים מתחת ידו, שנחשב לאדם המזיק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל