לתרומות לחץ כאן

בשר חלק רבנות רגילה לעומת מהודרת

שאלה:

שלום אפשר בבקשה לקבל תשובה ברורה ומפורטת מה ההבדל בין שחיטת בשר חלק של הבדצ"ים לחלק רבנות האם אפשר לאכול לכתחילה חלק רבנות? אם לא מה הסיבה? זה חלק וזה חלק תודה.

תשובה:

שלום וברכה

נחלק את שאלתך לשתים, כשרות מהודרת בכלל, וכשרות מהודרת במוצרי עוף ובשר בפרט.

באופן כללי כשאנחנו מדברים על כשרות רגילה וכשרות מהודרת, צריך להבין שיש כאן שתי נקודות יסודיות: האחת, בכשרות מהודרת המטרה היא "לספק את מקסימום הכשרות וההשגחה שניתן לתת במפעל תעשייתי", בעוד שבכשרות רגילה המטרה היא "לספק את מינימום הכשרות וההשגחה הנדרש כדי שניתן יהיה לאשר את המוצר ככשר, כדי לתת מקסימום כשרויות למפעלים בארץ ובעולם". ממילא אתה מבין, שכאשר המטרות הן שונות ואפילו הפוכות, יש לזה השלכה רבה גם במבחן התוצאה, כיון שבסופו של דבר כשרות אינה מתימטיקה פשוטה… מדובר בגורם אנושי ענק, שמנסה להפיל אותך בזדון או בשגגה, שהרי בכל פסילה של מוצר או בדרישה למוצר שונה יש השלכות כלכליות עצומות ומתמשכות, מדובר באין ספור תקלות שעלולות לקרות המצריכות המון ידע ועין בוחנת, מה שדורש משאבי אנוש עצומים להשגחה מוקפדת ורב מוקדית, נסיעות ושהייה בכל העולם. כל זה עולה המון כסף, ולכן, כאשר המטרה היא כשרות מקסימלית, כל ההשקעה הזו נעשית במקסימום, למרות המחיר היקר, וכאשר המטרה היא מינימום כשרות, הדבר נעשה באופן המינימלי שמותר על פי הלכה לסמוך, אף שברור שיש סיכוי רב לאין ערוך לבוא בסופו של דבר לידי מכשול.

נקודה שניה: בהלכה יש רובדים שונים, כלומר יש את עצם הדין אליו שואפים, ויש פתרונות בשעת הדחק. למשל, כאשר מתערב דבר איסור ונחלקו בו הדעות מה דינו, מחמת הפסד מרובה לפעמים מותר לסמוך על השיטה המקילה אף שהמאכל אסור לשיטת אחרות, אינני אומר שאכן עכשיו יש בעיה בעצם כשרות המוצר, יש על מה לסמוך, אבל כשרות מהודרת לא תסתמך על כך.

נקודה שלישית: הגורם האנושי והכשרתו, זה דבר שמצריך משכורות לפי איכות המשגיחים. כל שמדובר באנשים יותר איכותיים ובעלי נסיון רב יותר, המחיר עולה בהתאם.

ממילא ברור, שכיון שמוצר מתועש מכל סוג, מורכב היום מאין ספור רכיבים, שחלקם כלל לא מצוין על האריזה, כתוב חומרי טעם וריח, איזה והיכן יוצרו ומי פיקח? זה מצריך בירורים חובקי עולם כפשוטו, אין טעם לוותר על כשרות מהדרין.

ומעתה נבוא למוצרי בשר ועוף, שים לב: אם לגבי סוכריות וכדומה דיברנו על כשרות מהודרת, כאן צריך בכפל כפליים. בשאר מוצרים, ברגע שבדקתי את הליין ואת הרכיבים ואני משגיח שלא יכניסו לי דברים שלא מאושרים, כל הליין יהיה כשר אוטומטית, אין צורך לבדוק כל סוכריה בנפרד… זה איכשהוא נסבל…

אבל כאשר מדובר בשחיטה של עוף ובשר, כל עוף וכל שכן פרה שנשחטים, יש להם אלף ואחד אפשרויות להאסר! בעיה בשחיטה עצמה, בבדיקת האיברים הפנימיים, במליחה, בתערובת איברים מבהמה אחרת ועוד. כל דבר כזה צריך מומחיות בלי סוף, נסיון והשגחה על גבי השגחה, ממילא ברור שכאן כאשר שוחטים כמות אסטרונומית ביום במהירות רבה, צריך צוות ענק מיומן ומתחלף, עם בדיקות אין ספור כדי לוודא מה נעשה.  גם הגוי בחו"ל לא מוכן לקבל חזרה בשר בלי הגבלה, ככל שפוסלים יותר בהמות מחיר הבשר עולה, ולכן יושבים על כל שאלה, וככל שמדובר בכשרות יותר מהודרת היד יותר קלה לזרוק חזרה לגוי.

כל זאת, עוד לפני הקלות שונות שעושים בכשרויות הפחות מהודרות: סומכים הרבה על ביטול ברוב. בודקים סכינים לאחר זמן רב הרבה יותר. בעופות אין בדיקת צומת הגידים ולא בדיקת ריאות, אחוזי הטריפות כדי לפסול אוטומטית את כל הלול משתנים ועוד ועוד.

ממילא, גם אם בהגדרה זה חלק, כלומר בבדיקת הריאה לא נמצאו סירכות, זה הכל ענין מאו ספציפי שלא נוגע לשאר נדונים הלכתיים ולא לאופי ההשגחה ומיומנות הצוות וכו'.

לא נכנסתי בשאלה זו לשאלה מי הכשר מהודר ומי לא, אלא רק לרמת העיקרון.

לכן, אין להקל ראש בכל זה, שווה להשקיע עוד כמה שקלים וכך נדע שעשינו את הנדרש כדי שלא להכשל.

יום טוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל