לתרומות לחץ כאן

אין ברכה אלא במה שסמוי מן העין – משפחה

שאלה:

שלום רציתי לשאול ,
א.בן משפחה שמתחיל להרוויח יפה בעסקיו האם כדאי לו לשמור את הפרטים לעצמו מפני אחיו משום קנאה/אין ברכה אלא במה שסמוי מן העין?
לגבי הורים שאלתי פה באתר והשבתם לי שאין צורך להסתיר-בהתאם לציטוט שהבאתי ש"בכל אדם מתקנא חוץ מבנו תלמידו" לכן אין טעם להסתיר מן ההורים, אבל מה לגבי אחים?
ב.באם יש הגיון בלהסתיר מפני חברים/בני משפחה מסויימים, האם גם את מה שקרה בעבר כדאי להסתיר? עסקה גדולה שכבר נחתמה? הרי היא כבר נחתמה ומה זה משנה אם בני משפחה חברים וכו ידעו על כך? אם הכלל אין ברכה אלא במה שסמוי מן העין חל גם בדיעבד מחחש לעין הרע כלפי העתיד?

תודה!

תשובה:

שלום וברכה

הכלל זהה שאין הברכה שרויה אלא בדבר הסמוי מן העין קיים בין האחים, אבל צריך גם לזכור שאחד הדברים החשובים בחיים זה להיות נורמלי, ולהתנהג עם אח כמו אח, ולפעמים כשמסתירים מתחילים להסתבך במבוך פתלתל של שקרים והדחקות שהשני כבר חושב מי יודע מה קרה, או שסתם נעלב, או שאדם כבר נזהר לממש את כספו ונוהג בו כעכברא דשכיב אדינרי, כי איך ישתמש, מאיפה יש לו פתאום, ועוד כל מיני התנהגויות משונות ולא טבעיות, וכל זה פוגם בצורת אדם הנורמלי והמאיר פנים. לכן צריך לזכור לשקלל את כל הערכים יחד, לחיות בנעימות עם הסביבה ובנעימות עם עצמך [לא פחות חשוב] ללא חרדות מיותרות [צריך להשאיר גם כמה דאגות לבורא עולם, לא צריך לסחוב הכל לבד] להיות רגועים שמחים וטבעיים.

רוב שפע עד בלי די!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. למדתי רבות מתשובת הרב הנכבד המשיב, תודה!

    אשמח מאוד להתייחסות לעניין הבדיעבד, נראה שזה שאלה כללית לגבי עין הרע, האם גם אחרי חתימת עסקה , עין הרע יכולה להזיק שפתאום יקרה איזה שינוי? שאינו כדרך הטבע? או כן כדרך הטבע אך נדיר?

    אם כן זה באמת מרגיש כאילו נצטרך תמיד להסתיר הכל (חוץ ממה שנגלה למען שלום בית כפי שהרב כתב), גם דברים שנסתיימו לפני שנים רבות, פן הכל ישתבש כי עינו של פלוני צרה בנו .

    אגב מה לגבי ההשגחה הפרטית? נניח שעינו של פלוני צרה בי …אזי מה? אם הקב"ה לא רוצה בכך לא יאונה לי רע בגלל פלוני שבכלל עינו לא אמורה להיות צרה בי, להיפך הוא אמור לפרגן אז למה שהקב"ה יתחשב בו…

    קצת גלשתי לעצם הגדרת עין הרע כי נראה לי שאני לא כל מבין את העניין כמו שצריך.

  2. ראשית לא אמרתי שלום בית, אמרתי להיות נורמלי, וזה הרבה יותר רחב משלום בית. לא צריך להוציא לאנשים את העיניים אבל גם לא להתחבא כמו במלחמה, להיות רגוע ושמח ללא חרדות, טבעיות.
    עין הרע שייך גם בדיעבד, ככל שתעורר קנאה של אדם עליך ועל השפע הצבור בעובר שוב שלך, לא משנה מתי הרווחת את כל זה..
    עין הרע אינה שליטה של אדם עליך, אלא זה מעורר על אדם דינים, ואז מעשיו וזכויותיו יותר נבדקים, אבל ודאי שלא ינזק אם לא נגזר עליו מאת ה'. לכן תמיד הבטחון בה' מציל מכל פגע ומכל מיני עין הרע וכל מיני משחית ומגפה ופגע רע…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל