לתרומות לחץ כאן

תשלום על בנייה של שכן

שאלה:

קניתי דירה והשכן שבקומה שמעלי הוציא בנה תוספת מעל המרפסת שלי. מוכר הדירה שלי לא השתתף עם השכן שמעל בהוצאות כי לא היתה לו מזה כל תועלת. אמנם אני רוצה לסגור את המרפסת ולעשותה חדר, באופן שאני נהנה מהתקרה שנעשתה על ידי השכן. ידוע לי שאני צריך להשתתף אתו מדין נהנה, אך השאלה היא האם אני צריך להשתתף רק בחצי מהוצאות התקרה שהוציא השכן בפועל, או שהוא יכול לתבוע ממני לשלם לו חצי מהוצאות של תקרה לפי המחיר של היום לבנות תקרה כזו שהוא הרבה יותר גבוה ממה שהיה בזמן שבנה הוא? תודה רבה!!

תשובה:

שלום וברכה,

דעת החזו"א שבנהנה משלמים לפי המחיר שהוציא בזמנו ולא לפי הערך עכשיו, ולכן יש לשלם חצי מעלות היציקה של הרצפה של העליון שהוציא בזמנו.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. יישר כח על התשובה. רציתי לברר עוד פרט, כי שמעתי שמאחר שאני בעצמי קבלן, אינני צריך לשלם את כל מחצית מה שהוציא השכן, אלא רק חצי ממה שעולה חומר הבנייה, בתוספת הסכום שהייתי רוצה לשלם כדי לא לטרוח בעצמי ביציקה. והביאו מקור מדברי הרמ"א בסימן שע"ה סעיף ד'. האם זה נכון גם בענייננו ואם כן כמה למעשה אני צריך לשלם.

  2. גם אם אתה קבלן אתה חייב לשלם מחיר רגיל – חצי מעלות יציקה. כיון שאתה שותף איתו למפרע בכל ההוצאות שהוציא עבורך, והתשלום לא מצד נהנה אלא מצד שאתה שותף איתו. כן דעת הנמו"י (רי"ף ב"ב ג,א) אולם לשיטת התוספות ה, א ד"ה אע"פ שסוברים שחיובו משום נהנה, אם אתה קבלן אתה משלם מחיר של קבלן – כפי ההנאה, אולם הנתיבות רנז ס"ק ז סובר שהשו"ע פסק כדעת הנמו"י.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל