לתרומות לחץ כאן

העברת עונשו של זה / מזיד לשון הרע / מירוק ברווקות / שם ומלכות / נדר נגד המנגנון / פסוק לי פסוקך / הרהור סליחות

שאלה:

לכבוד תורתכם, שלום רב ובוקר מבורך.

אשמח שוב לחוכמתכם בתשובות לימוד ומעשה, בבקשה.

1) האם אדם פשוט יכול לבקש שיעבור עליו עונשו של זה? או שזה שייך רק לגדולים מקובלים.

2) שמעון קיבל בלא שכיוון לכך בשיחה נינוחה עם ראובן דבר לשון הרע חמור על לוי. שמעון מאוד הצטער מזה ומיד הוכיח אותו וגם הפגין מורת רוח ברורה כנגד המעשה וראובן הזדרז והתנצל וקיבל את הטעות.
שמעון עדיין לא מכיר את לוי אישית או פיזית, אך כעת מחזיק ידיעה עליו, האם לטובת שמעון ובפרט ראובן ראוי ששמעון ימנע מלפגוש את לוי? בכך מונע דין חמור יותר.
לאחר כמה ימים שמעון ממש הסתקרן לשייך פרצוף לסיפור של ראובן, והסתקרן מי זה הלוי הזה, האם שמעון יכול להחמיר במזיד את דינו של ראובן, או שבגלל שלכתחילה ידע שזה מחמיר את דינו של ראובן כל העוון על שמעון?

3) אדם רווק בין אם באשמתו או שלא וזה סובל מרווקותו ובדידותו, האם יש במציאותו מירוק, והאם יש בכך מצטרף לו בתשובת המשקל כמתעכב מסיבות של חלישות במידת הבטחון בהש"י (שגם החלישות עצמה במידה רבה ייסורים לו)?

4) מדוע יש ברכות ללא מלכות, והאם
בהוספת מלכות בשוגג לשם בברכה שלא תיקנו בה מלכות (למשל, יוצר המאורות, על הארץ ועל המזון…) יש נשיאת שם השם לבטלה פעם אחת או פעמיים?

5) [ אזהרה לכל הציבור בעל רגישות גבוהה לנושא נדרים – באם נתקלתם בזה בבקשה לפסוח ]

זו שאלה להבנת ההיגיון שבדבר. באם אדם נודר נדר מוזר לדוגמא, למשל, "מעתה ועד עולם כל התרת נדר או נדרים מצידי בטלה ומבוטלת ואין בה דבר ולא דבר." וזה כך אומר זאת בלשון נדר מלא בראי כל התובנות וההשלכות לכך. האם זה הפלוני "מסנדל" עצמו בכך על כל נדריו?

6) "פסוק לי פסוקך", "פתיחה" באגרות קודש, פתיחה "בזוהר" ואולי עוד גילויים אקראיים שעשויים קיימים ואני בבערותי לא הכרתי עדיין. מדוע אין בהם קצת מטעם האיסורים שהוזכרו בשבת האחרונה בפרשת שופטים? (באשר עתידנות).

7) הסליחות של חודש אלול מותירות אותי מהרהר כל היום בי"ג מידות "ויעבור… השם… על… פניו… ו-י-ק-ר-א…! השם! השם!, ועוד דברים שיכולים להיות ספק ואפילו יוצאים מפי כמו ק-ל מלך יושב על כסא רחמים ומתנהג בחסידות…!, מתנגנים לי המקאמים בראש עשרות פעמים תוך שאני עושה משהו, הליכה, שטיפת כלים וכו' ואולי מאות פעמים ביום, חוץ מהמטונפים יש משהו שצריך להימנע ממנו ממה שתיארתי?

בתפילה ותקווה שדייקתי בידיעות ובהנחות היסוד שלי לפני הגעתי לשער בית מדרשכם. ושלא תצא ממני תקלה ב"ה.

תודה רבה לכל המסורים לש"י באתר,
ומשיבי נפש לעמו.

תשובה:

שלום וברכה

מחמת ריבוי השאלות אשתדל לענות בקצרה כפי שתשיג ידי.

1. אין לי עסק בנסתרות, ההגיון אומר שאי אפשר לעשות זאת, מי שמגיע לו עונש או נסיון זה מגיע אך ורק לו עצמו. בכל מקרה אין לאדם לבקש על עצמו רעה חלילה.

2. אין הרבה משמעות להיכרות האישית, הוא כבר יודע את הסיפור עם שם הבן אדם, זה עיקר הנזק, מה זה משנה איך הוא נראה. מחר מישהו ישאל אותו אפשר לעשות עסק עם פלוני? בין אם ראה אותו בין אם לאו הוא כבר ידע במי מדובר ויגיד, אה, אולי לא כדאי…

3. כל נסיון וקושי יש בו מירוק עוונות, כל נסיון כזה בא לחזק אותנו עוד בתפילה ובאמונה ובשמירת מצוות, אבל המחשבה המייאשת שבעצם אני אשם גם בצרות שלי היא לא טובה ולא נכונה ועצת היצר, אף פעם לא חושבים מחשבות מחלישות רק מחשבות מחזקות. בורא עולם אוהב אותי לכן הוא מנסה אותי…

4. יש שני סוגי מטבע לשון של ברכה, ברכה ארוכה וברכה קצרה, ובזה זה תלוי.

5. למעשה אנחנו עושים זאת כל ערב ראש השנה לאחר התרת נדרים, אבל ראה כאן עד כמה סומכים על כך למעשה.

6. עסקנו בענין זה כמה פעמים כאן באתר בהיבטים שונים, חפש לפי המילים לא תנחשו, למעשה בין אם יש בזה איסור בין אם לאו, חכמה ודאי אין בזה, וכבר נאמר תמים תהיה עם ה' אלוקיך, ואין לזה מקום כלל.
7. אסור להיות בלחץ ולתת למחשבות כפייתיות להשתלט עליך, הכל בסדר, אם אתה בשירותים וזה עולה לך תשתדל לחשוב על משהו אחר אבל שום דבר לא בפחד ובלחץ.

ברכה והצלחה

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. בעניין 5 דומני מקריאת השאלה כי כוונת השואל הנכבד הייתה הפוכה. לא ביטול נדרים אלא ביטול המסירת מודעה.

  2. צודק, לא קראתי נכון. עכ"פ ברור שאין לכך כל משמעות, אתה לא יכול להתנות על מה שכתוב בתורה, אם התורה מאפשרת התרת נדרים אז זה קיים נגד דבריך, וגם אם נייחס לאמירה זו משמעות של נדר אז גם הוא ניתן להתרה.

  3. תודה רבה לכבוד הרב, ויש לציין שהמילים 'תודה רבה' מרגישות צנועות נוכח גודל מסירותכם להאיר בי, בתוך שאר כל עם ישראל, תורה עשירה בדרכי חינוך לנועם וענוותנות.

    גם תודה ליהודי היקר שהצטרף לסקרנותי ואף חידד לשון שאלתי, פעמיים יצאתי נשכר בלימוד, נוכח יצאתי לשאול בלא להכיר ב-"מסירת מודעה".

    בעתיד בע"ה וב"נ אשכלל קצת את שאלה שלוש כדי להשיג עוד.

    יום נפלא ומבורך

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *