לתרומות לחץ כאן

גיור קטן על דעת הוריו המאמצים

שאלה:

אימצנו תינוקת ספק יהודייה ועשינו לה גיור לחומרא בבית דין פרטי,אך המדינה לא הכירה בגיור ונאלצנו לעשות גיור נוסף בבית הדין הרבני.
1.האם אין פה "בל תוסיף" שגיירו אותה פעמיים?הבית דין לא עשה תנאי.
החשש שלי ממצווה הבאה בעבירה והגיור לא תפס.
2.על מי מוטלת המצווה במקווה על האבא או על הבית דין שראו את הטבילה,הנפקא מינה מי צריך לכוון על מצות גיור בשעת טבילת התינוקת?

תשובה:

שלום וברכה

אין כל קשר בין הנושא הזה לענין בל תוסיף, אמנם יש מצוה על בית דין לקבל גרים, אב עצם מעשה הגרות אינו מצוה אלא הליך כניסה לעם ישראל. כמו כן המעשה נעשה מחמת הספק ומותר ומוכרח כך לעשות על פי דין.

גר קטן שאין לו הורים מתגייר על דעת בית דין, הם פועלים את חלות הגיור ולא ההורים המאמצים. זו הפשטות.

אמנם, באגרות הג"ר חיים עוזר גרודז'ינסקי (איגרת כח) מצדד לומר, כי מה שאמרו בגמרא דמטבילין אותו על דעת אביו ואמו אינו בדוקא, וה"ה דרשאים לקבלו ע"פ בקשת שאר קרובים, כגון אבי אמו או דודיו וכדו' [אפשר שבאבי אמו עדיף טפי, דבני בנים הרי הם כבנים ונחשב לו כאביו ממש]. ונראה שדבריו אמורים באופן שגידולו של הילד מופקד בידי אותו קרוב הבא עמו לפני בית דין להתגייר, ומשום כך סבר שיש בסמכותו לגיירו ולהכניסו בקהל ישראל. ממילא אפשר שסמכות זו ניתנת גם להוריו המאמצים, אף שאינם קרוביו.

רוב נחת!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל