לתרומות לחץ כאן

ביטול נישואין בטענת מקח טעות

שאלה:

לפני חצי שנה התחתנתי עם גבר לאחר הכרות של חצי שנה. שנינו נישואין פרק ב.
לפני החתונה שאלתי מדוע רואה את ילדו שעתיים בשבוע תחת חובת פיקוח אחותו או אימו והוא טען כי גרושתו מעלילה עליו כי עלול לחטוף את ילדם. שאלתי אודות מזונות וחובות ונענתי בכל מה שרציתי לשמוע, לטענתו משלם מזונות גבוהים באהבה ואין חובות אלא ההפך יש חסכונות ושכר גבוה וכו. שבוע לאחר החתונה גיליתי כי בעלי נמצא בהליך טרי של פשיטת רגל, כמעט מעולם לא שילם מזונות ורואה את ילדו כפי שרואה כי מוכרז ע"י פסיכיאטר כבעל מסוכנות מינית ברמה בינונית. קיימות עליו הגבלות וקצין פיקוח שמגיע לביתנו מדי פעם ובוחן את צעדיו. וכל זאת עקב עבר פלילי בגינו ישב בכלא על עבירת מין בקטינות. זו רק תמצית אודות הדברים שגיליתי אודותיו. אין כל ספק שבתור אמא לילדים קטנים אלמלא ידעתי אודות עברו לא הייתי מכניסה לביתי אך ניסיתי לא לשפוט והמשכנו בחיינו מתוך אמונה בדבריו שמדובר בעלילות שב. לפני כחודש גיליתי במכשיר הנייד תמונות וסרטוני זימה בעוד שלא חסר לו דבר בביתנו ולכן הבנתי כי אכן מדובר במחלת נפש. האם יש מקום לבטל נישואין אלו בטענת מקח טעות? או שחייב לחכות שיסכים לתת גט?

תשובה:

שלום רב,

אכן סיטואציה מאד בעייתית. טענת מקח טעות במקרה כזה היא די ברורה ומובנת לגמרי כמובן. גם העובדה שהמשכת לחיות איתו למרות מה ששמעת וגילת עליו אין זה נחש מחילה למרות שכידוע כאשר נודע לצד אחד המום והמשיך לחיות הי שהוא מחל על טענצת מקח טעות כפי שהביאו הבית שמואל והחלקת מחוקק בסי' לט. יחד עם זה כאמור, במקרה שלך שהסיבה שהמשכת לחיות איתו משום שהאמת לו שהכל עלילות, ורק לאחר מכן כאשר הסתבר לך שהכל נכון, החלטת לפרק את הנישואין, א"כ אין בזה ראיה למחילה, בדומה לזה יש בשו"ת אור גדול סי' ה' על איש שגילה שאשתו חולת נפש ורק כעבור תשע שנים הוא החליט סופית להתגרש, ופסק שם שטענת מקח טעות לא מתפוגגת משום שמשך השנים הוא ציפה וקיווה שהיא תתרפא כפי שהוכיחו פעולותיו משך השנים. 

למרות כל זה, כדי להוציא אישה ללא גט צריכים להציע לרמה שהשמים יפלו.. כלומר, כמעט שאין דבר כזה שאישה יוצאת בלי גט, נדמה לי שאם זה קרה במאות השנים האחרונות אלו אירועים מאד מאד בודדים ממש וחריגים ביותר. זה נכון שטענת מקח טעות בקידושין נשמעת מפעם לפעם אבל לא עד כדי רמה שלהוציא אישה ללא גט. הרי אפילו במום גדול שמעיקר הדין הקידושין בטלים בכל זאת האישה צריכה גט ראה בשו"ת בית הלוי ח"ג סי' ד' מה שכתב שם בדעת הרי"ף. לכן, אני חושב שזה בחלחט טענה טובה לפירוק הנישואין אבל לא עד כדי להשתחרר ממנו ללא גט. 

מאחל לך המון הצלחה והרבה כוחות!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל