לתרומות לחץ כאן

מתווך שלא המשיך את הליך העסקה

שאלה:

ביקשתי ממתווך שיחפש לי דירה הוא הראה לי דירה אחת באותו יום התלבטתי את זה מתאים לי או לא למחרת אמרתי לו שיסגור לי את הדירה הוא אמר לי שהיא תפוסה כבר, בקשתי ממנו שינסה בכל זאת למצוא את מי שתפס את הדירה ואני יוסיף לו כסף אם הוא מעוניין בכך המתווך אמר לי שאי אפשר אין סיכוי ושאשכח מהדירה ואתקדם הלאה רציתי את הדירה הזאת התפללתי לה' שיעזור לי שאלתי את המתווך שנית ושוב ענה לי שאי אפשר. למחרת פניתי למתווך אחר בהשגחה פרטית אחרי שעתיים הוא לקח אותי לאותה דירה בדיוק מהר חתמתי חוזה ושילמתי את כל הכסף על תקופת השכירות המתווך הראשון פתאום שמע מזה וטוען שאני חייב לו שליש מהעסקה מה הדין?

תשובה:

שלום וברכה,

תלוי למה המתווך הראשון לא המשיך את פעולתו: אם המתווך הראשון רצה לקוח אחר ולכן ניסה למנוע את אתכם מהעסקה, לא מגיע לו שכר כלל. אבל אם המתווך היה משוכנע שאין אפשרות לשכור כיון שהיא תפוסה לאחר, חייבים לשלם לו שליש מדמי תיווך כמתחיל.

בהצלחה.

מקורות:

מתווך שניסה למנוע את הלקוח מהעסקה, לא מגיע לא שכר תיווך. אבל אם לא המשיך משום שהיה סבור שאין סיכוי להתקדם, לא איבד את שכרו ומגיע לו שכר במתחיל.

וראה בספר משפטי יושר עמוד ריא שכתב ע"ז: גודל ואופן התשלום למתווך או לשדכן נקבע על פי המנהג והמנהג הוא שגם מי שטיפל רק בחלק מן התיוון או השידוק מקבל תשלום. וכו' והביא שם שמנהג פראג שנתקן על ידי המהר"ל וכך נהגו אז ברוב המדינות שמחלקים את הסכום הכולל לשלשה חלקים שליש למתחיל שליש לאמצעי ושליש לגומר, והביא שם עוד מנהגים ומכל מקום  וסיים שם שהמנהג בארץ ישראל כהיום הוא כמנהג פראג [וכן לפי שאר המנהגים נותנים שליש למתחיל].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל