לתרומות לחץ כאן

כיריים שניזוקו תחת "בלעך"

שאלה:

שלום.
אנו שכרנו דירה לכמה ימים. הוחתמנו כי כל נזק שייגרם, בין במזיד בין בשוגג, עלינו לשלמו.
והנה, לפני השכירות סוכם בין היתר שתהיה פלטה לשבת. ביום שישי הראה לנו המשכיר "בלעך", ואמר שנשים אותו על הגז ונדליק אש תחתיו. הוא הוסיף והמליץ שכדאי שלא נעשה אש גדולה, כדי שלא ישרוף את האוכל.
כשבאנו להדליק את האש תחת הבלעך, וניסינו לעשות אש הכי קטנה (כדי שלא ישרוף האוכל, וגם כדי לא לבזבז כסף למשכירים), היא נכבתה שוב ושוב, לאור כך, הדלקנו את האש *הקטנה* על גודל "בינוני", וכך זה נשאר דלוק ולא נכבה.
אחרי שעזבנו, המשכירים טוענים שהיה חום הכבד תחת הבלעך, וזה חרך את הציפוי של הכיריים, ורוצים שנשלם כיריים חדשות, כמו שהתחייבנו לשלם על נזק בשוגג.
אנו טוענים מנגד, שאין כאן הגדרה של נזק בשוגג, אלא של שימוש ברשות. כי הם אמרו לנו להדליק את הבלעך עם האש, ולא התנו שנעשה אש הכי קטנה (אלא רק המליצו ש"עדיף" שלא נעשה אש *גדולה*, כי זה ישרוף את האוכל, ובכל מקרה – אנחנו אכן לא עשינו אש גדולה ) ואנחנו מצידנו עשינו בדיוק לפני ההנחיות שלהם. זאת ועוד, הם התחייבו שיהיה פלטה, והאפשרות היחידה לפלטה היתה – להדליק כמו שהדלקנו.

השאלה – עם מי הצדק, האם אנו פטורים או חייבים, ואם חייבים – בכמה?

תשובה:

שלום וברכה,

השוכר פטור על נזק שנעשה מחמת שימוש סביר. התנאי שהתנה המשכיר הוא נזקים שיהיו על ידי השוכרים, אבל נזק משימוש סביר דינו כמתה מחמת מלאכה שאפילו שואל שחייב באונסים לא מחייבים על כך. ולכן נזק שנעשה מבלעך שהונח ע"ד כיריים – פטור השוכר.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל