שאלה:
מאכל מבושל כל צרכו עם רוטב מותר לגוי להכניס לתנור ולחמם שלא מפני המאכל אלא הרוטב שהתקרר ויתחמם משום בישול אחר בישול בלח
תשובה:
מותר, כיון שזה נאכל חי עם הרוטב, אבל מרק למשל שאינו נאכל כך, חשש המהרש"ם שיש בו בישול אחר בישול גם לגבי מאכלי ובישולי עכו"ם.
מקורות:
בשאלה זו הסתפק המהרש"ם בדעת תורה סי' קיג סעי' ג, ולא הכריע בדבר, ולכן נראה שיש להחמיר, אם לא שמדובר לצורך חולה ואין אדם אחר שיחמם את המרק עבורו. יסוד הספק, הוא בביאור דברי הש"ך שם ס" ה שכתב ששומן של בשר מותר לחמם על ידי גוי, משום שאין בישול אחר בישול. והוקשה לו, שהרי השומן הנימוח הוא דבר לח, ולח שנצטנן מחמירים לענין שבת שיש בו בישול אחר בישול, כמבואר בשו"ע בסי' שיח סעי' ד'. ובהכרח, שלענין בישולי גויים שהתירו בהם כאשר הישראל משתתף בבישול, אף לענין זה הקילו שאין בהם בישול אחר בישול אפילו בלח. אלא שמלשון הש"ך נראה שלא זו הנקודה, אלא שסבר ששומן אינו נחשב דבר לח, ועי"ש שהניח בצ"ע.
בישול ארוך של אסדו למשל מצריך הרבה רוטב בתבנית האם גם אז לאחר שהתקרר אפשר יהיה לגוי לחמם בתנור והרוטב שוב יבעבע ?
היינו הך לכאורה.
השאר תגובה