לתרומות לחץ כאן

קידוש בכוס חד פעמית

שאלה:

בס"ד
שלום רב
כוס הקידוש שלי שלמה ומכובדת . אך בתוך הכוס עצמה יש מין ציפוי כמו לאחר ששפכו לתוכה מיץ ללא כוס הפלסטיק , וברגל מתחת יש מסמר שמחבר בין הכוס לרגל והוא חלוד לגמרי.
אך חיצונית הכוס יפה ושלם ללא פגם. ואני משתמשת בה רק עם הכוס פלסטיק שלתוכה אני מוזגת את התירוש.
האם אפשר לכתחילה לקדש בכוס זו ?
תודה מראש.

תשובה:

אם הכוונה לכוס חד פעמית אז זה לא מומלץ, כי יש ויכוח גדול אם כוס כזו נחשבת כלי לענין קידוש ומה שזה מונח בתוך גביע אין לזה משמעות, כי בסופו של דבר היין אינו בגביע אלא בכוס הפלסטיק, אבל אם זו כוס פלסטיק רב פעמית זה בסדר, אין צורך דוקא בכלי מתכת, יכול להיות כוס זכוכית או פלסטיק או כל כוס רב פעמית אחרת.

מקורות:

על עיקר הנדון בכוס חד פעמית לקידוש: בשו"ת אגרות משה או"ח חלק ג' סי' ל"ט כתב שאין לכוס זו חשיבות כלי ואין לקדש בה, וכן כתבו פוסקים נוספים (ראה בשו"ת מנחת יצחק ח"י סי' כ"ג ועוד), אך יש החולקים בזה, וכן כתב השמירת שבת כהלכתה בפרק מ"ז סעיף י"א בשם הגרש"ז אוירבך זצ"ל שלכתחלה לא יקדש בכוס חד פעמית, אך אם אין לו כוס אחרת יכול להשתמש בה. וסברת המתירים היא שהכוס מצד עצמה ראויה לשימושים חוזרים אך דרך העולם לזורקן, ואין מנהג העולם מגדיר את דין הכוס, ויש שכתבו שבכוסות של היום אף האגרות משה יודה שיש להן שם כלי מחמת חוזקן, וכן אמר לי הגאון רבי אשר ויס שליט"א, שלדעתו כוסות אלו המצויים לנו היום שהם מפלסטיק ולא מנייר, ודאי נחשבים כלי.

 

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. בס"ד
    מדובר בכוס פלסטיק רב פעמית שנמכרת יחד עם גביע הקידוש ביחד. כי אם שופכים יין לכוס ניקל הכוס מתחמצנת וזה לא בריא וכו'. אבל השאלה שלי הייתה לגבי החלודה במסמר שברגל המחוברת לכוס. האם החלודה מעכבת ? או שניתן לקדש לכתחילה כיוון שהחלודה נמצאת מתחת וכלל אינה נוגעת ביין עצמו?

  2. בדיוק אתמול בלילה היה לנו שבע ברכות והביאו לשם גביע חדש. מדובר בגביע חד פעמי בסט של עשרה גביעים לחבילה. מוכרים כאלה כל השנה למטיילים לשבת שלא רוצים לאבד את גביע הכסף ולכבוד פסח לליל הסדר. אינני יודע את המציאות האם היא אכן חד פעמית או שבעיקרון זה יכול להיות רב פעמי אלא שזה מאוד זול. זה נראה חיצונית כמו כסף. נגיעה בהם מראה שזה פלסטיק חזק יותר. הסתפקתי.

  3. מענין לענין במנורה של חנוכה מקובל לאלו שנוהגים להדליק במנורה של כסף להוסיף כוסיות זכוכית והנה במשנה ברורה מדמה את שני ההלכות יחד האם גם אז יקרה שהדליקו נר חנוכה בשל זכוכית א"כ חבל על אלפי השקלים שהשקיעו

  4. בס"ד
    שלום וברכה
    בגלל ריבוי השאלות והתשובות לא הבנתי..
    בקשר לשאלה שלי לגבי החלודה ברגל של גביע הקידוש. האם בסדר לקדש בו לכתחילה למרות החלודה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל