שאלה:
שלום,
מבחינת האיסור להשתחוות על אבן משכית.
האם מותר להשתטח על מצבת אבן חשופה קבר של צדיק מעומד או בשכיבה גמורה כאשר המצח דבוק לאבן או שרק בשכיבה גמורה ודיבוק במצח אסור ומותר אולי רק כאשר עומד כאשר פלג הגוף העליון כורע בלבד ?
תשובה:
שלום וברכה
אינני יודע מה המשמעות והטעם בהשטתחות, אבל בהנחה שניכר לכל שאין כוונה להשתחוויה, אלא לצורך אחר [?], כבר דנו בזה הפוסקים לגבי נקיון או בדיקת חמץ שכל שניכר שאין כוונה להשתחוויה לא חששו לאיסור זה. אמנם בהשתטחות גמורה שכיבה עם הראש על המצבה, נראה שיש להחמיר גם בכהאי גוונא. ובכל מקרה נראה שאמירת פרק תהילים עדיפה על פעולה זו.
שלום,
בלי שום קשר לאמירת תהילים וכו…
הרי כל הענין של ביקור בקברי צדיקים היא ההשתטחות ותחינות ובקשות במצב זה.
כך נאמר ע"י יהושע בן נון וכן כותב המהרח"ו זצ"ל בשער הכוונות כאשר במקור הכוונה היתה להדבקות רוחא ברוחא בנפש הצדיק עם כוונות עמוקות , במקרה של שלנו נשאר לנו רק ההשתטחות, מכאן גם השם "להשתטח על קברי צדיקים".
האם כבודו מסכים עם האמור?
מנהג ישראל להתייחס למילה הזו שלא כפשוטה, אלא הכוונה לבקר בקבריהם. לא ראיתי לשום תלמיד חכם השוכב על קבר כל שהוא… אם נדבק במנהגי ישראל ובהנהגות תלמידי חכמים נדע שאנחנו הולכים בדרך המלך.
מלבד זאת יש המפקפקים על מנהג זה שכן המציבה והקבר אסורים בהנאה
המקובלים משתטחים ממש, ויש בזה כוונות עמוקות.
אבל לא כל הרוצה ליטול את השם וכו'
ויעויין בזה בדברי הגאון המקובל רבי יעקב משה הלל שליט"א בספרו לקדושים אשר בארץ.
בפשטות אין כאן הנאה.
הוא עצמו שהוא מגדולי המקובלים בדורנו, אינו עושה זאת.
השאר תגובה