לתרומות לחץ כאן

השתטחות על קברי צדיקים

שאלה:

שלום,
מבחינת האיסור להשתחוות על אבן משכית.
האם מותר להשתטח על מצבת אבן חשופה קבר של צדיק מעומד או בשכיבה גמורה כאשר המצח דבוק לאבן או שרק בשכיבה גמורה ודיבוק במצח אסור ומותר אולי רק כאשר עומד כאשר פלג הגוף העליון כורע בלבד ?

תשובה:

שלום וברכה

אינני יודע מה המשמעות והטעם בהשטתחות, אבל בהנחה שניכר לכל שאין כוונה להשתחוויה, אלא לצורך אחר [?], כבר דנו בזה הפוסקים לגבי נקיון או בדיקת חמץ שכל שניכר שאין כוונה להשתחוויה לא חששו לאיסור זה. אמנם בהשתטחות גמורה שכיבה עם הראש על המצבה, נראה שיש להחמיר גם בכהאי גוונא. ובכל מקרה נראה שאמירת פרק תהילים עדיפה על פעולה זו.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. שלום,
    בלי שום קשר לאמירת תהילים וכו…
    הרי כל הענין של ביקור בקברי צדיקים היא ההשתטחות ותחינות ובקשות במצב זה.
    כך נאמר ע"י יהושע בן נון וכן כותב המהרח"ו זצ"ל בשער הכוונות כאשר במקור הכוונה היתה להדבקות רוחא ברוחא בנפש הצדיק עם כוונות עמוקות , במקרה של שלנו נשאר לנו רק ההשתטחות, מכאן גם השם "להשתטח על קברי צדיקים".
    האם כבודו מסכים עם האמור?

  2. מנהג ישראל להתייחס למילה הזו שלא כפשוטה, אלא הכוונה לבקר בקבריהם. לא ראיתי לשום תלמיד חכם השוכב על קבר כל שהוא… אם נדבק במנהגי ישראל ובהנהגות תלמידי חכמים נדע שאנחנו הולכים בדרך המלך.

  3. המקובלים משתטחים ממש, ויש בזה כוונות עמוקות.
    אבל לא כל הרוצה ליטול את השם וכו'
    ויעויין בזה בדברי הגאון המקובל רבי יעקב משה הלל שליט"א בספרו לקדושים אשר בארץ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל