לתרומות לחץ כאן

אופן שתיית רביעית לחייב בברכה אחרונה

שאלה:

שלו' לכבוד הרב,

באחד הימים האחרונים ההיתי בדרכי והיה יום חם אשר על כן עצרתי וקניתי שתי שקיות שוקו בנפח 225 מ"ל. את הראשונה שתיתי בשאיבות תכופות ללא הסרת פי מהפתח הקטן שעשית בשיני, ואילו את השניה, מפאת שרציתי לברך גם ברכה אחרונה בוודאות, אז מה שעשיתי, זה לעשות בה בקצה פתח קצת יותר גדול, ובלחיצה אחת מתמשכת תוך כדי "שאיבת" פי את המשקה, כמובן ללא הסרתו לרגע מהפתח ,"רוקנתי" את השקית את קירבי , ליתר בטחון צלצלתי על המקום והרב שענה אמר שלא לברך ברכה אחרונה אלא רק כשהמשקה מצוי בכוס.

מציי'ן שציי'רתי לו רק את אופן שתיי'ת השקית הראשונה ובדומה לזה שאלתי כבר על הדרך על שתיי'ת כוס ברד באמצעות קשית.

ומבקש אני לשאול: א. האם אופן שתיי'ת השקית השניי'ה כן יצר חיוב של ברכה אחרונה?

ב. מי ששם ידו תחת ברז פתוח וידו משמשת לו כעין שוקת או כלי, ושותה רביעית בפעם אחת או שתיי'ם , האם כן חל על חיוב ברכה אחרונה?

ג. מי שמצמיד ומשיק פיו למעין מים חיי'ם או לנביעה לאחר שבדק שאין עלוקות או שרצים וכיוצ"ב במים ושהמים נקיי'ם, וממלא פיו ולוגמיו מהם בשתי פעמים בבת אחת כשיעור רביעית, האם חל עליו חיוב ברכה אחרונה?

בברכה,

תשובה:

שלום וברכה

לכאורה במקרה של השקית השניה כן יש כבר חיוב ברכה אחרונה.

מי ששותה רביעית מהברז בלימות רצופות כמות גדולה כמו מכוס למה לא יברך? כך גם במעיין [אני לא בטוח לגבי הנקיות ולא כדאי].

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. מצטער על ההתערבות. לא זכיתי להבין. האם מספר הלגימות קובע? אם ישתה רביעית אך יעשה זאת בעשרה לגימות קצרות אך תכופות ללא הפסק ביניהם לא מתחייב בברכה אחרונה?

  2. בפוסקים הובא לשתות רביעת בשתים שלוש לגימות, לפי שביותר מכך אינו כדרך בני אדם, ולכן אדם ששותה בקשית אינו מברך ברכה אחרונה אפילו אם שתה רביעית ברצף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל