לתרומות לחץ כאן

אופנים שונים של בישולי עכו"ם

שאלה:

לכבוד הרב,
יש לי כמה שאלות בבישולי גויים, אשמח לעזרה:
1. אם הגוי משתמש בקומקום חשמלי ומרתיח, מותר לי להתשמש בו?
2.כנ"ל השתמש בטוסטר לעשות טוסט, מותר לי להשתמש בו?
3. כנ"ל אם משתמש בפינג'אן כדי לעשות ביצה קשה?
4. בכל מה שקשור בחימום אוכל שכבר מוכן מלפני, לא משנה היכן הוא חימם – סיר/מיקורגל/תנור, הם מותרים בשימוש ללא כל הכשרה?
תודה

תשובה:

שלום וברכה

1. מים הראויים לשתייה גם בלי בישול אין בהם בישולי עכו"ם.

2. לכאורה יש להקל מהטעם הנ"ל, טוסט של לקחת סנדוויץ רגיל ולעשות אותו קצת יותר טעים על ידי חימום והתכה.

3. בביצה יש דין של בישולי עכו"ם והדבר אוסר את הכלי בשימוש והוא צריך הכשרה.

4. חימום אוכל מוכן מותר. לגבי מרק אם נחשב בישולי עכו"ם יש ספק, כיון שיש בישול אחר בישול בלח. יסוד הספק, הוא בביאור דברי הש"ך סי' קיג סעיף ה, שכתב ששומן של בשר מותר לחמם על ידי גוי, משום שאין בישול אחר בישול. והוקשה לו, שהרי השומן הנימוח הוא דבר לח, ולח שנצטנן מחמירים לענין שבת שיש בו בישול אחר בישול, כמבואר בשו"ע בסי' שיח סעי' ד'. ובהכרח, שלענין בישולי גויים שהתירו בהם כאשר הישראל משתתף בבישול, אף לענין זה הקילו שאין בהם בישול אחר בישול אפילו בלח. אלא שמלשון הש"ך נראה שלא זו הנקודה, אלא שסבר ששומן אינו נחשב דבר לח, ועי"ש שהניח בצ"ע.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכבוד הרב,

    1. אם העובד זר עשה לעצמו שתייה חמה (כמו קפה) הכפית שעירבב בה מותרת בשימוש עבורי?

    2. לגבי הספק במרק, האם זה נכון לכל דבר לח – למשל אם אני הכנתי דגים עם ירקות ונשאר רוטב או משהו אחר (לא מרק) שנשאר רוטב, יש בזה גם חשש של בישול אחר בישול?

    3. אם העובד זר עשה כלים של אוכל שאני עשיתי והגשתי לו, לא נראה לי שאמורה להיות בעיה, אבל יש מה לחשוש שעשה שימוש בסקווטש לניקוי?

    תודה

  2. 1. מותר. 2. לכאורה יש להקל. יש בזה דיון רחב לענין שבת, אבל כאן נראה להקל שהרי הור ראוי לאוכלו קר. 3. אין בעיה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל