לתרומות לחץ כאן

תורה שבעל פה – המחלוקות בעם ישראל

שאלה:

שלום,
אם הבנתי נכון, עד התקופה של הלל ושמאי הייתה רק מחלוקת אחת וכיום כידוע יש מאות ואלפי מחלוקות גם בנושאים מהותיים וגם בנושאים הלכתיים קטנים יחסית.
אז אני לא מבין מה בעצם הרצוי – שיהיה כמו לפני המחלוקות או שיהיה כפי שזה עכשיו?

תשובה:

שלום וברכה

ודאי שהמצב האידיאלי שיהיה לאחר בוא משיח צדקנו, הוא שאין מחלוקות בהלכה. בימי הנביאים לא היתה קיימת מציאות זו, הדבר החלק כשבטלה הנבואה והחלו ללמוד תורה ולהתפתח בה בלי יכולת לדעת באופן ברור את הכרעתה, אלא על פי הקשים ראיות ומשא ומתן. אלא שמה שחשוב לדעת, הוא שאסור להתייחס למחלוקות כביכול צד אחד טועה ודבריו אינם תורת אמת, על זה נאמר שבעים פנים לתורה וככל שהדברים נאמרו לפי כללי הלימוד וההיקש הנכונים, תמיד זה פן נכון וקיים בתורה, אלא שההנהגה הלכה למעשה נקבעת על פי אחד הצדדים בלבד, ואף זה לפי כללי פסיקה שונים שלא בהכרח נובעים מהוכחה לוגית לצדקת טענה זו. למשל בגמרא הובא שנפסקה הלכה כבית הלל לפי שענוותנים הם ולעתיד לבוא הלכה כבית שמאי. כלומר שני צדדים היו לגיטימיים ופסיקת ההלכה יש לה שורשים נוספים ולא בדוקא הכרעה של ראיה מסויימת. כך גם בנושא של תנורו של עכנאי ואין המקום להאריך עכשיו, אבל שם כביכול משמים נפסקה הלכה כדעת רבי אליעזר ואעפ"כ נקבע שתורה לא בשמים היא והלכה כרבים. הנושא עמוק מאוד ויש להרחיב ולהעמיק בו, כתבתי רק על קצה המזלג.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום,
    תודה על התשובה.
    אבל אני לא מבין איך הדברים לא סותרים.
    מצד אחד:
    ודאי שהמצב האידיאלי… הוא שאין מחלוקות בהלכה
    ומצד שני:
    …תמיד זה פן נכון וקיים בתורה
    …כלומר שני צדדים היו לגיטימיים

    לא הבנתי – אם זה אידיאלי שאין מחלוקות אז למה לכאורה זה כן טוב שיש מחלוקות שהרי זה כביכול מרבה פנים בתורה / מעשיר את התורה / מעמיק את התורה?
    תודה

  2. זה מעשיר מפרה ומעמיק ברמה המחשבתית אבל מבלבל מבחינת פסיקה, לא קלה תמיד ההכרעה. אומר לך משל ששמעתי בנערותי מראש ישיב חשוב שכבר אינו איתנו היום, לגבי שאלה דומה: איך יכול להיות שכאשר אנחנו מעיינים בתשובות הראשונים, הרבה פעמים זה נראה דחוק, או לא מעמיק די הצורך, ואצל האחרונים, מאמרים ארוכים על פני עשרות עמודים עם העמקה וראיות וכו'… והשיב על כך במשל: משל לסומא שהיה בחדר וחיפש את הדרך לצאת, פתח דלת גדולה ונכנס, והנה זה ארון הבגדים, לא דלת היציאה… ממשיך לגשש ומוצא פתח צר ודחוק, נשא קל וחומר בעצמו ואמר, ומה הפתח הגדול והיפה אינו פתח החדר, הפתח הקטן והצר בודאי לא יהיה פתח החדר! עבר שם אדם פיקח ואמר לו, כל הפלפול שלך יפה ונכון, אבל אני "רואה" שזה הפתח!!! הראשונים ראו, אנחנו כסומא המגשש באפלה. אז נכון, זה יפה מעשיר ומפרה אבל זה נובע מעוורון המצריך פלפולים אלו. בזמן שהיתה נבואה בישראל ומסורת מסורת ללא ספקות, נכון, לא היה כל העושר הזה אבל היתה בהירות הרבה יותר גדולה בפרטים שלא הצריכה את זה. ועוד יש להאריך זה נושא עמוק מאוד, אבל קצת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל