שאלה:
מי שהיה רגיל הרבה יותר משלוש פעמים ברצף- לעשות הבדלה בביתו על יין בשיעור רביעית לשיטת החזון איש והתברר לו שהכוס של ההבדלה האחרונה לא היה בה שיעור חזון איש:
1. יצא בדיעבד ידי חובת הבדלה על הכוס לעניין היתר מלאכה ואכילה או שלא?
2. עדיף שיעשה הבדלה נוספת על הכוס מספק בלי שם ומלכות?
3. יש כאן צד של נדר מצד מנהג טוב שלוש פעמים שמחייב תמיד שיעור חזון איש למרות שלא התכווין ללכת בזה בשאר הנושאים כמו שיעור לברכות הנהנין?
תשובה:
שלום וברכה
יצא ידי חובה ואין חשש נדר, כפי שכבר דיברנו הרבה מענין קבלות שאדם עשה ולא התנה שיהיה בלי נדר. מה גם שאולי בכלל לא היתה כוונתך לחזון איש פשוט זו הכוס.. אבל גם בלי זה אין כאן נדר וכאמור.
לפי זה יש חשש שאם אומר ברכת הבדלה על היין מצד הספק בלי שם ומלכות ומהרהר בליבו "ה' אלוקינו"- שהרהור כדיבור דמי ויש כאן חשש ברכה לבטלה כך שעדיף לא להשתמש באפשרות הזו של ברכת הבדלה על היין בלי שם ומלכות?
ברור שאין לעשות זאת.
אין פוסקים שסוברים שבמצב ספק מותר לעשות זאת כי הרהור לאו כדיבור דמי במקרה הזה וממילא אין כאן חשש לברכה לבטלה? אולי בעיקר פוסקי ספרד?
או שבמצב זה זה לא נקרא לצאת מהספק ויש לחשוש לצד של הרהור כדיבור דמי וממילא לברכה לבטלה?
אדם שיעשה כך על תנאי אין בזה ברכה לבטלה ואעפ"כ אני אומר לך לעזוב את הנושא!
עי' בשו"ת דברי יואל שמביא בזה מחלוקת אם יש גם איסור הזכרת שם השם במחשבה לבטלה או לא.
אבל בכל מקרה אין להבדיל על היין אפילו על תנאי ואפילו בלי שם ומלכות ורק בהרהור שם השם- אחרי יום שלישי- כי פקע החיוב מעיקרו ואין בידו כרגע לתקן זאת וממילא מותר באכילה ושתיה באופן אוטומטי.
וזה ללא כל הבדל בין אשכנזים לספרדים.
הבנתי נכון?
הבנתי נכון?
נכון
משהו נוסף ברשותכם, לוודא שהבנתי נכון גם בשלושת הנקודות הבאות:
1. בכל מקרה זה ממש חשש איסור ברכה לבטלה אם מדאורייתא ואם מדרבנן אבל בכל מקרה חשש איסור ברכה לבטלה- לכן אין להבדיל על היין אפילו על תנאי ואפילו בלי שם ומלכות ואפילו רק בהרהור שם השם- "ה' אלוקינו" אחרי יום שלישי- כי פקע החיוב מעיקרו ואין בידו כרגע לתקן זאת וממילא מותר באכילה ושתיה באופן אוטומטי מאותו רגע בלי צורך בשום אמירה או ברכה עם או בלי יין.
2. כל מה שכתבתם פה בדיון זה- זו הלכה למעשה לפי כל הפוסקים כולם ואין בזה הבדל בין אשכנזים לספרדים בכלל.
3. כל מה שכתבתם פה בדיון זה- זו הלכה למעשה לכלל הציבור ואין כאן איזו הקלה לבעלי התמודדות עם מחשבות טורדניות הלכתיות אובססיביות מסוג או.סי.די- שמאובחן מבחינה מקצועית.
הבנתי נכון בשלושת הנקודות האלו?
זה נכון, אבל נראה לי שהמצב לא נהיה יותר טוב, ואני לא בטוח שאתה מטפל בעצמך מספיק נכון.
השאר תגובה