לתרומות לחץ כאן

דלת מלון / מקרר שנפתחה באיסור בשבת

שאלה:

יש איסור הנאה ממעשה שבת, בשבת עצמה, מחפץ שכדי להשתמש בו ולהגיע אליו נעשתה עבירה של טלטול והזזה של מוקצה מסוג כלשהו? אפילו במזיד?( הכוונה, אפילו המוקצה מהסוג החמור יותר)

יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בנושא זה?

תשובה:

על המקרה הספציפי שאליו אתה מכוון עניתי לך כבר בתגובות. שם גם רמזתי לך ששאלה זו נדונה בהרחבה לגבי דלת חדר במלון שנפתחת בכרטיס אלקטרוני, ונפתחה עבורך על ידי גוי שזה כמובן אסור בשבת, האם מותר להכנס לחדר…

בענין זה נחלקו הדעות: דעת הגרי"ש אלישיב שהכניסה לחדר אינה נחשבת הנאה, לפי שאין כאן אלא דבר שמונע ממני את השימוש ולא הנאה אקטיבית, ולדעתו מותר לרמוז לגוי שלא בדרך ציווי שיפתח את הדלת, וכגון שיאמר לו, אני לא יכול להכנס לחדר עכשיו כי הוא נעול ואסור לי לפותחו בשבת. כך הובא בשמו בס' מלכים אמניך עמ' תקכה, אולם בשו"ת אגרות משה או"ח ח"ד סי' עא נראה שאסר זאת, וכן הובא בס' מאור השבת ח"א מכתב ד בשם הגרש"ז אויערבך.

לכן, העצה הטובה ביותר, להכין לגוי עוגה טובה בחדר ולהציע לו לבוא ולקחת אותה יחד איתך, שכן באופן זה הוא פותח את הדלת לצרכו ולא לצרכך, אולם אפשרות כזו אינה מעשית תמיד. עצה נוספת יש להשאיר את החדר פתוח כל השבת על ידי סתימת החור אליו הלשונית נכנסת ואת חפצי הערך להניח מבעוד מועד בכספת המלון. אם אין כל אפשרות אחרת, המיקל לסמוך על הוראתו של הגרי"ש אלישיב יש לו אילן גדול להתלות בו.

שאלה זו נוגעת גם לדלת מקרר שנפתחה באיסור, ועוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל