לתרומות לחץ כאן

האם גוי בהליכי גיור יכול לקבוע מזוזה בפתח ביתו

שלום וברכה!

כמה שאלות למעשה בנושא הנ"ל.

1) האם גוי שנמצא בתהליכי גיור ומשתדל להתנהג כיהודי לכל דבר כדי להתלמד ולהתרגל לשמירת מצוות לאחר גיורו ראוי לו להתחנך אף במצוות מזוזה ולקובעה על פתח ביתו?
2) האם גוי זה שעד עתה אכן נהג לקבוע מזוזה ועכשיו בא לגור יחד עם הוריו הגויים רשאי לקבוע מזוזה על פתח חדרו?

תודה על התשובה המנומקת.

מיכאל

תשובה:

שלום רב.

א.  אף על פי שאסור לתת מזוזה לגוי, נראה שיש להקל בכך לגבי אדם הנמצא בהליכי גיור מתקדמים וניכר לכל שרציני הוא בכוונותיו. אך, אם הוריו באים לגור עמו בבית נראה נראה שיש להמנע מלקבוע שם מזוזה.

ב. גר שקבע מזוזה בפתחו קודם שהתגייר, חייב להסירה ולחזור ולקובעה בברכה.

מקורות:

א. בס' שיטה מקובצת (ב"מ קב ע"א) כתב, שאסור לתת מזוזה לגוי, משום שחוששים שמא ינהג בה מנהג בזיון. עוד כתב, שיש לחשוש שמא ישראל שיראה מזוזה בפתחו יהיה סבור שביתו של ישראל הוא ויכנס לשם ויבוא לידי סכנה. בשו"ת באר שבע (סי' לו) מבאר, שאסור לתת מזוזה לגוי, לפי שהוא משתמש בה כקמיע ולא לשם מצוה [ואפשר שטעם זה הוא בכלל טעמו הראשון של השיטה מקובצת]. שלושה טעמים אלו אינם שייכים האדם הבא להתגייר ורצונו לקבוע מזוזה בפתחו כדי להתרגל במצוות. וראה כעין סברא זו בספר משנת הגר עמ' לא, לענין נתינת ציצית לאדם הבא להתגייר. אולם, כאשר הוריו גרים יחד עמו, יש לחשוש שמא יבזו הם את המזוזה, או לחילופין ישתמשו בה כקמיע המיועד לשמירה. והואיל ואף הוא אינו מחוייב במצוה זו עדיין ראוי שלא יקבענה בפתחו.

ב. המזוזה היא "חובת הדר". כלומר, אדם אינו חייב לקבוע מזוזה בפתחו אלא אם כן הוא דר בו, וכן אדם שדר בבית אף שאינו שלו חייב לקבוע בו מזוזה. לפיכך, אם היתה המזוזה קבועה בפתח הבית בהיותו גוי ופטור מן המצוות, הרי היא פסולה, לפי שקיום מעשה המצוה הוא בקביעתה ולא בעצם היותה שם [ראה ספר משנת הגר עמ' קעז סעי' נג, על פי שו"ת חקרי לב יו"ד ח"ג סימן קכח. וראה שו"ת בית שערים יו"ד סי' שע, שאף נוסח הברכה "לקבוע מזוזה" מתיחס לקביעתה ולא לעצם היותה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל