לתרומות לחץ כאן

סחיטה בשבת – נייר טישיו

שאלה:

שלום כבוד הרבנים.

האם זה נכון שאין איסור של סחיטה בשבת לגבי נייר טישיו או מגבות חד פעמיות, אפילו אם הם ספוגים במים (או בכל מיני נוזלים), ואז מותר גם לנגב שולחן מלא במים על ידי נייר טישיו בשבת, ללא חשש מהאיסור של מלאכת סחיטה בשבת, מה שאין כן לגבי המגבות העשויות מבד?

תודה מראש.
כל טוב.

תשובה:

זה לא נכון, כי אף שאין בעיה של מלבן, אלא בבגד, בעיה של מפרק יש גם בנייר ולכן אסור לסחוט נייר בשבת – מדרבנן. ולכן יש להשתמש בהרבה נייר שלא לבוא לידי סחיטה.

מקורות:

ראה דברי שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק ב סימן ע: בדבר לשרות נייר במים לקנח את השלחן וכדומה.
ולשרות נייר במים לקנח איזה דבר ומשליכים לאיבוד, פשוט שאין לאסור דלא שייך מלבן בנייר ההולך לאיבוד, ואף אם הוא נייר שנשאר קיים נמי לא מתלבן במים אלא מתקלקל וכששורהו במים לא יחוש על הנייר להוציא המים ממנו, ועדיף מבגד העשוי לפרוס על החבית שמותר משום שאינו חושש לסחטו, ובנייר אף בכל נייר אינו חושש לסחטו וכ"ש כשהולך לאיבוד ע"י מים שאין לחוש שיסחוט. אך אולי דמי לספוג שצריך לבית אחיזה משום שגם במים הוא סחיטה דמפרק, דפשטות לשון הטור וש"ע הוא במים דלא כתוס' כתובות דף ו' שפירשו לענין שמן, ואף שברמב"ם פכ"ב משבת הט"ו שג"כ משמע שהוא במים מפורש שהוא משום מלבן שזה לא שייך בנייר, מ"מ בטור וש"ע משמע שהוא משום סחיטה דמפרק המים שבו דלא הזכירו מלבן, ואף שלא בכלי שהוא לאיבוד סברי שאסור מדרבנן דלא כהערוך אלא כהחולקים שהביא המחבר /סי' ש"כ/ בסעיף י"ח, וסחיטה זו אפשר איכא גם בנייר. אבל מסתבר דבנייר אין להחשיב זה לסחיטה דלא נבלע בתוך הנייר ואף שעכ"פ יש לאסור מדרבנן דהא גם בשער שודאי לא נבלע אסור מדרבנן כדאיתא במ"מ פ"ט משבת הי"א, מ"מ כיון דאינו בתוך כלי וגם אין דרך לסחוט מים מנייר כלל לא לצורך המים ולא למלבן ואינו מתכוין לזה יש להתיר כדאיתא /סי' ש"כ/ בסעיף י"ח שמתירין בתרתי לטיבותא, וה"נ איכא תרתי לטיבותא. וגם אפשר ליכא פ"ר בנייר שאין מחזיקין בחזקה אלא לפי מה שמזדמן שודאי אין לאסור בלא מתכוין לסחוט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל