לתרומות לחץ כאן

נתינת מעשרות כשיש הלוואות משמעותיות

שאלה:

שלום רב,
אני ואשתי מזה כארבע שנים מחלקים כל חודש בחודשו מעשרות ואף חומש לשלל מטרות.
ברוך השם, כל עוד עבדנו, חסכנו, הפרשנו מעשרות ואחרי הכל גם חסכנו, חילקנו את המעשרות באהבה ובשמחה כמו כל תשלום אחר בחיים (כמו לשלם חשמל ומים).
אבל, לדעתנו, אני ואשתי נמצאים כעת בניסיון קשה (ועמדנו בהרבה ניסיונות עם המעשרות לאורך השנים אבל מעולם לא מנענו מהמעשרות שקל אחד (!) שהיו צריכים ללכת אליהם):
לאחרונה, בשל קניית דירה, ונטילת הלוואות מכבידות, נדרשנו להשתמש בכל הכסף הזמין לנו כדי לסגור את העסקה, כולל כספים שבזמנים אחרים היינו מחלקים כמעשרות.
הגענו למצב שגם נכנסו למינוס כדי שנוכל לשלם את הכספים שצריך היה לשלם, ואף פדינו קרנות השתלמות בהפסד לאור המצב הכלכלי במדינה.
כמובן, שבגלל שיש לנו מספר הוראות קבע, עדיין חילקנו עוגה קטנה יותר של מעשרות (בערך שישית מהסכום) ולא הפסקנו לחלוטין.
נכון להיום, אנחנו מגלגלים חוב למעשרות מחודש מאי, ולא רואים כרגע אין ניתן לכסות אותו (ייקח מספר חודשים כדי לשלם את החוב בלי קשר לעובדה שכרגע אנחנו לא מעבירים את כל הכספים הנדרשים למעשרות).
כלומר, היינו מאוד רוצים לחלק מעשרות אבל עדיין נדרשים כספים להשלמת קניית הדירה, ובנוסף, החלק הכי חשוב, ההלוואות לטווח זמן קצר יחסית של כמה שנים וההחזר יחסית גדול (אין אופציה אחרת, כי לא מדובר במשכנתא).
לפיכך, נראה שאנחנו נצטרך לגייס כמה שיותר כסף עם הזמן כדי לשלם את ההלוואות ואת הריבית עליהם, ולא פחות חשוב, בוודאות נצטרך כסף בעתיד הלא רחוק כדי שנוכל לאבזר את הדירה במזגנים וכו' במטרה להשכיר אותה.
לכן, שאלתי היא, אם במצב כזה, אנחנו צריכים לרשום לעצמנו חוב למעשרות או שבשמיים מעידים עלינו שאנחנו פטורים לעת עתה?
חשוב לציין, שבאופי שלנו, חוב זה דבר איום ונורא, גם לבנקים ולמוסדות כאלה ויש לחסל את החוב במהרה. לכן, נניח אם נשאר לנו 2000 שח בחודש היינו רוצים להעביר את הכסף לתשלום הלוואות (לצד התשלום הרגיל), כדי לקדם את סגירת החוב.
מה צריך לעשות במקרה כזה? כמובן שאנחנו לא "אוגרים" את הכסף למטרות אישיות ואף חוסכים על עצמנו מאוד. יתרה מכך, אפילו לא נגור בדירה, כי בלית ברירה קנינו במקום מרוחק כדי שנוכל להתקדם איכשהו בחיים.
מקווה שהשאלה ברורה.
שוב בקצרה, בהנחה שאנחנו "סוגרים את החודש" ואפילו בלי להיכנס למינוס, האם את הכסף שאולי יישאר יש לנתב לחיסול ההלוואות או שלהעביר מה שאפשר למעשרות (אפילו חלק). ובמקרה כזה, האם לרשום לעצמנו חובות למעשרות (כרגע אנחנו רושמים).

תשובה:

שלום וברכה

נכתוב את הכלל בקצרה מה שנראה נכון, ואז ננסה לנתח את השאלה שלפנינו:

באופן כללי, אדם שיש לו הכנסות חודשיות מספיקות, גם אם יש לו חובות גדולים אבל הוא לא חייב לשלם הכל עכשיו, ונתנו לו אפשרות פריסה נוחה וכו', חייב במעשרות. אחרת כל אדם שיש לו משכנתא יהיה פטור כי הוא רוצה להפטר מהר מהמשכנתא, אין בזה סבירות.

אדם שיש לו חובות מעיקים, שאנשים דורשים או מצפים ממנו שישלם כבר כמה שיותר מהר, ולכן אין לו הכנסות מספיקות כדי לחיות נורמלי, פטור ממעשרות.

במקרה שלכם אינני יודע את המצב, אבל אם יש לכם פריסה טובה רק מעיק עליכם הרעיון של החוב, תנו מעשרות ובעז"ה תתברכו ונתפלל שתראו שהשפע יבוא ותוכלו גם לפרוע מהר יותר את החוב.

העצה הנכונה לגבי מעשרות, כך אני נוהג תמיד ואינני יודע דרך אחרת, כל הכנסה שמגיעה מיד להפריש, כאילו לכתחילה היה רק את הסכום הנותר… אם רושמים חוב אפילו לעוד שבוע שבועיים פתאום הכסף נמר ואין ויש וזה קשה. נותנים ועכשיו זו העוגה, לכל שאר הצרכים.

שיהיה לכם תמיד הרבה שפע פרנסה ברכה והצלחה בכל מעשה ידיכם בנקל בנעימות ובכבוד!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל