לתרומות לחץ כאן

מתווך דירת קייט שלא הציג עצמו כמתווך

שאלה:

פורסם מודעה בעיתון "מגוון דירות לחופש". שהתקשרתי הביאו לי מספר של דירות להשכרה ל2 לילות. ואכן סגרתי. לאחר שבועיים התקשר בעל המודעה ומודיע לי בהפתעה שאני צריך לשלם לו דמי תיווך. 10% מכל צד גם ממני וגם מהמשכיר.
השאלה: 1. הוא לא אמר לי מילה לגבי תשלום דמי תיווך. 3. בעל הדירה אמר לי שהוא משלם כבר תיווך. ולכן הבנתי שהמתווך לוקח רק ממנו ולא ממני, ולכן סגרתי איתו על הדירה. לו היה אומר מראש שיש בנוסף דמי תיווך גם מצד השוכר, לא הייתי סוגר – גם כך זה היה מחיר גבוה מאד. 3. בלי קשר לעצם השאלה – המחיר ש"המתווך" אמר לי בתחילה היה יותר נמוך ממה שבאמת המשכיר הסכים. ולכן שילמנו גם על הדירה כבר יותר ממה שהמתווך אמר.

תשובה:

שלום וברכה,

כל הפרסומים של מגוון דירות הם מתווכי דירות, הם לא עובדים בחינם, והם דורשים שכר עבור העבודה שלהם. מלבד זאת כיון שמקובל שיש מתווכי דירות לימי בין הזמנים, הרי שהוא נתן לך הנאה של תיווך, ולכן אתה חייב לשלם מדין נהנה. במקרה שלך שהוא לא קצץ מראש על המחיר, אלא בא לדרוש תשלום רק לאחר מעשה, לכן יש לשלם לו לפי המחיר של פחות שבשוק, ואם ידוע לך שיש מתווכים שלוקחים מ10% תוכל לשלם פחות. אבל ודאי שחייבים לשלם עבור התיווך.

בהצלחה. 

מקורות:

בגמרא ב"מ עו, א מבואר שאם שכר פועל סתם ויש נשכרים בג' ויש בד' נותן לו ד' שדעת בני אדם על השער הזול. ועיין בקצות סימן שלא ס"ק ג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל