לתרומות לחץ כאן

תפיסת מקום באוטובוס ציבורי

שאלה:

האם יש מושג לשמור מקום באוטובוס לאנשים אחרים שעוד לא עלו
או שמי שעולה יש לו זכות לשבת במקום שעדיין לא יושבים שם

תשובה:

שלום וברכה,

לא ניתן לתפוס מקום עבור אדם שעדיין לא שילם לאוטובוס, השרות של הנסיעה מיועדת למי שעלה ושילם ולא לאחרים שעדיין לא שילמו.

גם אם לתפוס מקום עבור חבר ששילם אסור אם מונע מאחרים שלא יהיה להם מקום לשבת, כדין תופס לבעל חוב במקום שחב לאחרים שאסור לעשות כן. וראה במקורות אופנים שאפשר לתפוס לאחרים. 

בהצלחה.  

מקורות:

לתפוס מקום לאנשים שעדיין לא עלו ולא שילמו ברור שאסור, כיון שאין זכות לאנשים שעדיין לא שילמו. אם שילם עבור חבר ורוצה לתפוס לו מקום ומונע אנשים אחרים שלא יהיה להם מקומות ישיבה, יש בדבר איסור כמו שמצאנו בשו"ע סימן קה שאסור לתפוס לחברו כאשר חב לאחרים, ואם תפס לא קנה.

פסק השו"ע שם ס"ב שאם חייבים לו מותר לו לתפוס לחברו במקום לתפוס לעצמו, מיגו דאי בעי זכי לנפשיה זכי לחבריה. וכתב הסמ"ע שמותר לו לתפוס רק את הסכום שחייב לו, אבל לא יכול לתפוס סכום גדול עבור עצמו ועבור חברו. והש"ך חולק וסובר שאם חייבים לו יכול לתפוס עבור עצמו ועבור חברו, משום דמיגו דזכי לנפשיה זכי לחבריה. ולפ"ז יש לדון כשתופס לעצמו אם יכול באותו זמן לתפוס גם לחברו, שלפי דעת הש"ך מותר. אלא שלכתחילה קשה לפסוק כדעת הש"ך כדברי התומים והנתיבות שפסקו כדעת הסמ"ע. והפת"ש הביא בשם החת"ס שיכול לומר קי"ל כדעת הש"ך. ועוד שיש שרצו לומר שתפיסת מקומות באוטובוס האוטובוס לא שכור לנוסעים, אלא הם נותנים נסיעה, ולכן אדם שתופס מקום אין הכוונה שהמקום שכור לו, ולכן אם תופס מקום לחברו המקום לא שכור לחבר, ואין שום משמעות לתפיסה. והסיבה שאסור לתפוס מקום לחברו יש ללמוד מדברי הגמרא בסנהדרין (לב, ב) שלמדה מהפסוק "צדק צדק תרדוף" שיש לתת קדימה לספינה טעונה. ומכאן יש ללמוד לכל דבר שאין בו מהדין יש לנהוג לפי ההגיון והיושר, ולכן מי שמגיע ראשון יש לו זכות ישיבה, ואין לתפוס מקומות לאנשים שעדיין לא עלו לאוטובוס.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל