לתרומות לחץ כאן

למה בעלי חיים סובלים?

שאלה:

שלום הרב, שאלה שמעניינת אותי, ידוע שמטרת הייסורים היא לכפר על עוונות או לעורר לתשובה וכדומה, אז למה בעלי חיים נולדים עם מחלות ומומים? (כמעט כל המחלות שיש לבני אדם יש גם לבע"ח ואפילו מחלות נפש) הרי אין להם בחירה וברור שהם לא חטאו..

תשובה:

שלום וברכה

זו שאלה יפה, אני יכול רק לשער כי אין לי עסק בנסתרות, אבל יכול להיות שתי תשובות קוטביות בענין זה ששתיהן בעצם ודאי נכונות:

1. יש מציאות שנשמה של אדם מתגלגלת בבעלי חי, וממילא אין מקום לשאלה.

2. כידוע יש הבדל גדול בהשגחה בין בני אדם ובעצם יהודים, לבין בעלי חיים. בעם ישראל יש מושג שנקרא השגחה פרטית, כלומר כל אירוע שקורה לאדם, מוות חולי קושי וכדומה, זה בחשבון ובדין מדוקדק מחמת מעשיו או לצורך נסיון, אבל אצל בעלי חיים יש רק השגחה כללית, השגחה על קיום המין, ולא דקדקני על כל אחד, לכן שם הכל פועל כביכול לפי כללי הטבע שמאפשרים מוות ומגפות לדילול מספר בעלי החיים וכו', וכך גם לגבי מחלותיהם, ואין דין מדוייק מי יחלה ומדוע. כמובן הכל נעשה בידי ה', אבל הפעולה נעשית בגלל הצורך שכללות המין הזה יהיה בסך מסויים, ולא בגלל שיש דין מסויים על כבשה פלונית. זה ישיב לשאלתך.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. מחילה מכבוד הרב שליט"א אך כיהודה ועוד לקרא, זכרוני בע”פ, אין לי אפשרות לזכור כעת מקור, יתכן שזה הרמח”ל, שאע”פ שעל הבהמה עצמה אין חשבון פרטי אך על בעליו יש ולעיתים הבהמה אכן תסבול בגלל מעשה בעליה. לא מתרץ את בהמת הפקר אך לבהמה שיש בעלים יש בזה בנותן טעם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל