שאלה:
מי שקיבל על עצמו את שיטת המשנה ברורה בנושא תוספת שבת וצריך להוסיף במוצאי שבת 15 דקות לאחר צאת הכוכבים (פחות מזמן תוספת שבת כניסת שבת ששם לפי המשנה ברורה מביאים בחשבון את שיטת בעל ספר היראים בנוסף לתוספת שבת עצמה)- מותר לו להוציא שבת לפי שיטת הגאונים המופיעה בלוחות השנה הרגילים? כי הם לא תמיד מוסיפים 15 דקות באופן קבוע- אולי המשנה ברורה עצמו היה פוסק במקרה זה להוסיף יותר ממה שכתוב בלוחות שנה הרגילים?
תשובה:
לפי דעתי כן יש 15 דקות לאחר ה18 דקות, כלומר 33 דק', אבל אם אין תמיד אז תוסיף דקה… אני בכלל ממליץ להמתין 40 דק' לאחר השקיעה בגלל שיטת החזון איש [לא להוסיף על זה עוד 15 דק', אלא לחוש לחזון אש עצמו]. מי שממתין לרבינו תם תבוא עליו הברכה.
המשנה ברורה עצמו פוסק שצאת הכוכבים לפי השיטת הגאונים זה 18 דקות אחרי השקיעה ולא יותר?
המשנה ברורה אומר במקומות רבים שבין השמשות הוא כרבע שעה, מן הסתם כוונתו לשיטה העיקרית שזה 13.5 דק' לאחר השקיעה, אני הלכתי לחומרא עם 18 דק'.
זה חידוש גדול בשבילי כי סברתי שפשוט הלוחות שנה לא מביאים בחשבון את התוספת שבת הארוכה של שיטת המשנה ברורה.
אפשר לומר שאין כל סברא והגיון הלכתי שמי שמחמיר כמשנה ברורה בתוספת שבת יוסיף את הזמן של ה15 דקות במוצאי שבת לפי השיטה המחמירה בתוך שיטת הגאונים בנושא זמן צאת הכוכבים עצמו- כי זה תרתי דסתרי והמשנה ברורה עצמו לא החמיר ככה – או שזה שני עניינים נפרדים ויכול ללכת בצאת הכוכבים לחומרא ולהוסיף את שיטת המשנה ברורה בתוספת שבת לחומרא?
לא הבנתי את הבעיה, למעשה זה כך יוצא שלפי הלוחות יש בדרך כלל 18+15.
הכוונה שיש שיטות בתוך שיטת הגאונים שמחמירות בצאת הכוכבים אפילו 30 דקות אחרי השקיעה?
לא.
כנראה שעד היום לא הבנתי את העניין.
אני הבנתי שלגבי זמן צאת הכוכבים עצמו במוצאי שבת (בלי תוספת שבת ובלי קשר לשיטת המשנה ברורה בנושא תוספת שבת)- יש שיטות שונות בתוך שיטת הגאונים. כלומר גם השיטה הרגילה ולא חזון איש או רבינו תם. יש מחלוקת בתוך שיטת הגאונים כמה דקות להוסיף מהשקיעה: האם 13.5, 18, 22, 24, 28 ואולי יש עוד שיטות.
יוצא לפי מה שכתבתם, שמי שלא מחמיר כמו החזון איש או רבינו תם במוצאי שבת- יכול להוציא שבת לכתחילה לפי הזמן הרגיל בלוחות גם אם צאת הכוכבים לשיטתו זה 28 דקות אחרי השקיעה- גם אם קיבל על עצמו תוספת שבת של 15 דקות לפי שיטת המשנה ברורה?
אינני מכיר שיטה של 28 דק' בדעת הגאונים. וגם לגבי השיטה של 22 דק' שהיא חומרא, אין צורך להרכיב חומרא על חומרא, גם 22 וגם עוד 15, 18+15 זה מספיק בודאות לשיטת הגאונים. אלא שכאמור כדאי להחמיר חזון אשי והמחמיר כרבינו תם תבוא עליו ברכה..
אין לרב טיקוצינסקי שיטה של 28 דקות אחרי השקיעה? זה לא בתוך שיטת הגאונים?
אינני מכיר.
השאר תגובה