לתרומות לחץ כאן

קופות צדקה שלא באים לרוקן

שאלה:

שלום כבוד הרב!
השאלה היא כזו לאבא שלי יש כל מיני קופות צדקה של כל מידי מקומות עכשיו הקופות מלאות ואבא שלי אמר לי שהמון זמן{בערך שנה} הוא מתקשר אליהן והם לא באות לקחת את הכסף אבא שלי אמר לי קח את כל הקופות ושאני יביא לגמח שלי של נזקקים {ולפעמים אני גם משתמש בגמח כי אני באמת צריך} עכשיו אבא שלי לא מקפיד לאן זה ילך הוא מביא לי ואני מסדר את זה רציתי לדעת האם אני גם יכול להשתמש בזה לצורכי הבית..
תודה רבה..{אני סופר סתם ולומד בערב}

תשובה:

שלום וברכה,

ראשית נדון האם ניתן לשנות את יעוד הקופה לצדקה אחרת בגלל שהם לא באים לקחת.

ובזה הכלל הוא כך: אם המוסד קיים, ניתן להעביר להם את סכום המעות בהעברה בנקאית, או לשלוח להם ש'יק, זו השבת אבדה, הכסף שייך להם ואין מקום לשנות ליעוד אחר בגלל פשיעת הגבאי. אם המוסד נסגר יש להעביר את המעות למוסד אחר.

לגבי הקופות עצמן: יש להסתפק האם קופות שייכות למוסד או למקבלי הקופות. יש שטענו שהקפות שייכות למוסד, ואם לא באו לקחתם, מותר לשולחם בדואר על חשבון המוסד. 

לי נראה שמוסד שמחלק קופות, אין בדעתו לאסוף את הקופות, ומוציא אותם מרשותו, ומוחל עליהן למשפחות שמסכימים לקחת את הקופה, ויכול לעשות בהם כרצונו. ויש לעיין בזה.

עכשיו נון במידה והמוסד כבר אינו קיים או לא ניתן להעביר לו כספים אפילו בטירחה, האם אתה יכול להשתמש בכסף, אם אתה בגדר עני שמותר לו להתפרנס מהצדקה אז אבא יכול לתת לך כמו לכל צדקה אחרת, אבל אם אתה לא בגדר עני, אין כל מקום ליהנות מכספי צדקה גם אם לפעמים המצב בבית דחוק קצת. מה שתרמת על דעת כן שאולי תשתמש יותר קל, אבל כאן זה ניתן לגמרי לצדקה גמורה.

שבת שלום ובהצלחה.

מקורות:

לגבי הכסף שניתן לקופת צדקה, כתב בשו”ת מאמר מרדכי סימן טו, שדינו ככסף שהגיע לידו של גבאי הצדקה ששוב לא ניתן לשנות את יעודו, משום שקופת הצדקה שייכת לאירגון אליו מיועדים הכספים שבתוכה, וממילא היא קונה את הכסף לאותו אירגון מדין “קנין חצר”. חידושו זה, הובא להלכה בשו”ת מהרי”א הלוי ח”ב סי’ מט, שו”ת בית יצחק או”ח סי’ כא, שו”ת מנחת יצחק ח”ח סי’ פו, ועוד רבים. לפיכך, יש שיעצו להתנות לכתחילה בזמן שנותנים כסף בקופה זו בפעם הראשונה, שאינו אנו רוצים לזכות את הכסף לאותו אירגון עד שיגיע גבאי הצדקה לבית ליטול את הקופה. על ידי כך, נוכל לשנות את יעודו של הכסף במקרה שאותו אירגון יתרשל ולא יבוא לבקש את שלו. אולם, אדם שלא התנה כך, לא יוכל לכאורה לשנו את יעודו של הכסף למטרה אחרת.

לגבי הקופות עצמן, אם ננקוט כאמור שהקופה שייכת למוסד, בשו"ע סימן שיט נחלקו הפוסקים האם יש להודיע לבעל החפצים לפני שמוציא את החפצים או לא. ויש מחלוקת בדעת השו"ע האם חולק על הרמ"א. וחשוב לדעת שהדין שיכול להשליכם נאמר דוקא שמוציא למקום שיכול להשמר קצת, אבל אסור לו להשליך למקום הפקר, שהרי אסור לו להזיקו בידיים, כמבואר בשו"ת חוות יאיר סימן קסה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל