לתרומות לחץ כאן

הזמנת מחלל שבת לסעודת שבת בבוקר – הקידוש

שאלה:

ההלכה ידועה וכבר נידושה באתרא קדישא הדין פעמים רבות בעבר.

רציתי להפנות את הזרקור לנקודה נוספת. ככל שהוא אכן יגיע ברגל לסעודת היום ויחזור ברגל אך ככל הנראה הוא הרי לא קידש. כשאני מקדש את קידוש היום שזה רק בורא פרי הגפן איך אני מגיש לו אוכל ללא ברכת הקידוש? או שמא כן אקדש למענו את כל הקידוש?

תשובה:

שלום וברכה

לכאורה כדאי לעשות קידוש עבורו, אתה צודק וזו הערה בהחלט מענינת, רק צריך איכשהוא שיכוון לצאת ידי חובה, אחרת זו תהיה ברכה לבטלה. פשוט לומר לו, אני מניח שלא הספקתם לקדש אתמול על היין אז אני עושה עבורכם קידוש שלם של ליל שבת, שתוכלו לצאת בו ידי חובה.

הערה יפה, יישר כח.

וראה בקובץ מה טובו אהליך יעקב טו עמוד תכ שדן מה הדין בחילוני שמבקש שיעשו לו קידוש לפי מה שהביא שם נידון בפוסקים אם שייכת הבדלה במחלל שבת ושמע מהגרי"ג אדלשטיין שהבדלה שייכת רק במי שקיבל על עצמו שבת קודש ושמרה כהלכתה ולא במי שחילל, ודן שאפשר שבכל זאת   הוא מחוייב כי יש לו חיוב לשוב בתשובה ולקדש את השבת. והרב אביגדור נבנצאל אמר לו שאם לא חושב לשמור שבת לא לעשות לו קידוש דעל מה יקדש. ודן שם שאפשר שהבדלה לא שייכת במחללי שבת אבל קידוש אפשר ששייך משום שהוא מקדש ומשבח את היום על הכוס בדברים ולא שייך לאיסור מלאכה כלל.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. במחשבה שניה, יש הרי הרבה מהם שכן מקדשים ואוכלים סעודת שבת לפני הטלוויזיה או הנהיגה. איך אני אמור לדעת האם הוא קידש או לא כשכל שאלה ישירה עלולה לפגוע?

  2. יישר כוח.
    למעשה תוך כדי כתיבה עלתה לי שאלה שלכאורה הבעיה היא לא רק בשבת בבוקר אלא בעצם כל. השבוע ולכה”פ עד יום רביעי. הוא הרי גם לא הבדיל אז עדיין אסור לו לאכול

  3. עסקנו בזה כאן השבוע והבאנו מדברי אחרוני זמנינו שלא יתכן שאדם שלא מתכוון בכלל להבדיל יהיה אסור להגיש לפניו אוכל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל