לתרומות לחץ כאן

השתטחות על מצבת אמי / תכלית החיים והמוות

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים שליט"א , ותודה על כך שאתם מאפשרים לעם ישראל לשאול שאלות ולקבל תשובות .
האם מותר לשכב על קבר אמי ולחבק את המצבה ? נלקחה מאיתנו בשבוע שעבר בפתאומיות , ובשלושים אנחנו נעלה ותהיה שם מצבה . רציתי לדעת האם לבן מותר יהיה לחבק ולהשתטח ממש על גביה .
תודה .

תשובה:

שלום וברכה ידידי, קראתי בצער ובכאב את שאלתך וכל מה שעומד מאחוריה, אין מקום לעשות זאת, ובכלל צריך להפנים יותר מה הוא האדם ומה בעצם היחס שלנו לנפטרים. האדם עיקרו נשמה ולא גוף! הגוף הוא רק לבוש לנשמה! הקר האמיתי שלנו עם הנפטר, הוא על ידי עשיית מעשים טובים לעילוי נשמתו, שבכך גורמים לו נחת רוח גדולה. גם אדם שכאשר היה בעולם הזה  לא ידע להחשיב די הצורך שמירת מצוות, כאשר הוא בעולם העליון הוא מבין היטב את חשיבות הדברים, והנחת רוח האמיתי שלו היא בכך שצאצאיו כאן בעולם הזה מקיימים מצוות ומתחזקים בכך לעילוי נשמתו. חכמנו אמרו "ברא כרעא דאבוה" הבן הוא כמו הרגלים של הוריו שבעולם העליון, במעשיו הוא מוליך אותם ממעלה למעלה. למעשה היום, לאחר הפטירה הכואבת זה הקשר היחיד שיש לנו עם הנפטרים, רק לעשות לעילוי נשמתם, אין לנו דרך אחרת לקשר איתם, ואין טעם בקשר גופני עם גופם שהם עצמם כבר לא רואים בו את ישותם. ם העלייה לקבר כל ענינה הוא בגלל שי מעט קשר לנשמה עם הגוף שבקבר וממילא זה מקום מתאים להתפלל שם לעילוי נשמתם. לכן אגב לא עולים לקברים ביום שישי לאחר חצות היום שאז הנשמה אינה קושרה עם הקבר.

כדאי לחשוב על כל זה ואז באמת להגיע לקשר האמיתי ובכלל למחשבות האמיתיות אודות תכלית החיים ומשמעותו של המוות.

מן השמים תנוחמו ולא תדעו צער!

מקורות:

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. למה יש נחת רוח לנפטר שהקרובים בלוויה חוץ ממעשים לעילוי נשמת? הוא מפחד להיות לבד? אחרי שעוזבים אותו אחרי הלוויה קשה לו לבד. אם הוא רואה אנשים בלוייה זה נותן לו יותר תחושת ביטחון ונחת רוח?

  2. נחת רוח יש לו רק מתפילות שיש שם, הלוויה היא עוד יקרא דשכבי לייקר אותו וללמד עליו דברי זכות, או יקרא דחיי בשביל כבוד בני ביתו, עכ"פ זה יותר ענין של כבוד המת מאשר של נחת רוח.

  3. ראיתי שכתבתם בתגובות ״אם זה נעשה לכבוד המת ולא כדי לנוח זה לא הנאה, יש מושג גם אצל חסידים דומה, בעיקר בברסלב.״ האם זאת אומרת שכן יהיה מותר לחבק את המצבה להראות כבוד ואהבה לנפטרת שהלכה בגיל צעיר? כמובן שזה לא במקום שאר הדברים שאנו עושים מידי יום לעילוי נשמתה, אלא רק בעלייה לקבר , זה יעשה לנו נחת ״להשתטח״ בפועל על מצבתה. האם אפשר בבקשה?
    אני חייב להבהיר שאם יש צד לאסור מאיזו סיבה שהיא, או שזה גורם צער לנפטרת – אני רוצה לדעת ובשום אופן לא אעשה זאת, אבל אם לא וזה מותר – אנא תאמרו לי בבקשה
    שבת שלום ומבורך

  4. אינני יודע, יש להזהר מבעיה של אבן משכית וגם אם בכל זאת יש איזו הנאה זו בעיה ליהנות מקבר, אבל הגם שבעיקרון אינני רואה איסור, האיסור הכי גדול בעיני הוא לנהוג מנהג תמוה שאין בו שמץ של טעם. אדם צריך לשאוף לנתב ולנווט את התחושות שלו להנהגות מועילות ונאות שיש להם רעיון, ולא לחבק אבנים. זה חשוב לדעתי מבחינת עבודת ה' ובכלל, השלטת השכל על הרגש בעיני הוא נושא מהותי בצורת האדם. יש לשאוף להגיע לתחושת קירבה ןורגש על ידי שעושים לעילוי נשמתה ומועילים לה. בשורות טוות, שלא תדעו צער.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל