לתרומות לחץ כאן

האם הבן חייב לעשות את החומרות של אביו

שאלה:

שלום כבוד הרב,
נולדתי למשפחה מתחזקת, אבי לקח על עצמו המון חומרות. אני מאד מעריך אותו ומאמין שיקבל שכר עצום על זה.
השאלה שלי היא כדלהלן, אני שכבר נולדתי למשפחה עם כל החומרות אין לי את אותו "אש בעיניים" לקיים את כל זה. אני לא מרגיש שזה מחזק אותי בעבודת השם(ואולי אפילו מרחיק ומסורבל). אני אישית מעדיף להשקיע את האנרגיה שלי בבין אדם לחברו וכו'
מאז שאני קטן אני זוכר שאמרתי לעצמי שכל החומרות שאבי קיבל אני לא מקבל עצמי ומה שאני כן עדיין עושה זה בלי נדר.
האם אני יכול לחזור למנהגים המקוריים של משפחתנו? לדוגמא המתנה בין בשר לחלב שעה? אני יודע שיש עניינים של בעל נפש וכו' השאלה היא לגופו של הלכה?
תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

אם השאלה היא האם אתה מחוייב בכל החומרות שאביך עושה התשובה היא לא. אין זה נחשב לאל תטוש תורת אמך (אביך). אביך עשה את זה כחומרא ולא כמנהג. בשו"ת מבי"ט ח"ד סי' ריד דן אודות אדם שנטען שהוא כהן שרצה לשאת גרושה. והאיש הסביר שהכהונה שלו אינה נובעת מעיקר הדין אלא מתוך חשש שאבא שלו חשש לכהונה מחמת שם משפחתם. כלומר, לאבא היה ספק אולי הם כהנים לכן החמיר על עצמו בכל ענייני הכהונה, אבל הוא אינו רוצה להחמיר על עצמו. והמבי"ט פסק שאינו חייב בחומרות אלה. משום שאביו רצה להחמיר והוא לא חייב בזה.

אבל יחד עם זה, דומני שמתוך החומרות של אביך יצרת לעצמך בלי לשים לב איזה אנטי נגד הכל. כלומר, העובדה שאתה רוצה להשקיע בענייני בין אדם לחברו זה באמת הרבה יותר מנפלא, אבל לקחת את כל ענייני ההקפדה על הלכות לפינה קיצונית  זה נראה לי מוגזם ולא מגיע ממקום טוב. אדרבה תשקיע מעט בנימוקים של כל חומרא תראה גם מה אחרים עושים וכך ותסלול לעצמך דרך בעבודת השם שתהיה שלם איתה.

הרבה הצלחה

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה על התשובה המנוקמת!
    חשוב לי להדגיש שזה לא מגיע ממקום של אנטי וכמו שכתבתי אני מעריך אותו מאד!
    יש שתי סיבות שזה מטריד אותי:
    1. אני חושב שמאוד חשוב לשמור על המסורת, בין להקל ובין להחמיר(ואני עושה גם כאלה). אם אשמור על כל החומרות, הילדים שלי לא ידעו את המנהגים של אבות אבותיי. אני חושב שזה יהיה עוול ליהדות עם לדוגמא כל הספרדים יפסיקו לאכול קטניות בפסח זה ישנה את היהדות.
    2. ברגע שאני מקפיד על הרבה חומרות לילדים שלי לא יהיה לאיפה לגדול הרי הם מקיימים כל חומרה שכתובה בספר.

  2. אני חוזר שוב, אין חובה לקיים חומרות שהאב נהג בהן בתור חומרות, זה לא מנהג מחייב. גם לא נכון שספרדי יחמיר וישנה ממנהג אבותיו, במיוחד בדבר כמו קטניות שאין בו חשש איסור אלא מנהג בלבד. רק הערתי שכדאי לשים לב שההלכה עצמה היא הדבר החשוב ביותר, ולא להגיד אני הולך על בין אדם לחברו… לפעמים נוצרת ריאקציה שיוצרת חוסר איזון לאידך גיסא, ויש להזהר מזה.
    בהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל