שאלה:
שלום רב.
שמעתי ממישהו שיש מנהג בשידוכים
כאשר שם האב של החתן והכלה המיועדים הם אותם שמות
הרי שנוהגים שלא לעשות את השידוך הזה.
האם זה נכון ומה מקור המנהג? לא מצאתי לכך שום מקור באיזה ספר הלכתי.
האם זה רק כאשר שמות האבות זהים או גם כאשר שמות האמהות אותו דבר?
תודה רבה מראש
תשובה:
שלום רב,
אכן המקור הוא כמובן צוואת רבי יהודה החסיד שכאשר שמות שני המחותנים שווים ולא לעשות את השידוך. לגבי שמות המחותנות, זה קל יותר, ראה בשו"ת אבן יקרה מהד"ק אבה"ע סי' טו, שו"ת אבני צדק אבה"ע סי' ו' שאין להקפיד על כך. אולם ראה באורחות רבינו ח"ה עמוד יט שהובא על מרן הקהילות יעקב: "סיפר לי הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט"א באה עובדא קמיה מו"ר זצוק"ל במחותנות שהשמות שווים ואמר מו"ר אף שבצואת ר"י החסיד אות ל' מוכח שזה רק בשמות של מחותנים וכן כתבו הרבה אחרונים מ"מ אמר מו"ר שמובא בשדי חמד מערכת אות י' שגם במחותנות יש להקפיד וגם בדרת"ש יו"ד סי' קט"ז ס"ק נ"ו הביא להחמיר ולכן שיוסיפו שם לאחת המחותנות".
האם במקרה שהשמות של המחותנות הם הדס והדסה יש גם בעיה או שזה שני שמות שונים?
ושאלה נוספת מה הדין כשלמחותנים קוראים לדוג' לצד אחד ישראל מאיר ולשני מאיר אבל משתשמים בדרך כלל רק בשם ישראל ובשאר השמות אולי רק בעליה לתורה..
1. שני שמות שונים.
2. נהגו להקל בזה באופן זה.
כשיש לאב הבחור שני שמות משה מנחם ולאב הבחורה משה מנחם אבל ביום יום משתמשים לשניהם באותו השם משה. האם גם בזה נהגו להקפיד
טעות בשאלה. לאב הבחור משה מנחם ולאב הבחורה משה. משתמשים לאב הבחור ביום יום רק בשם משה
אם שניהם נקראים משה מנחם, ושניהם בפי כל משה, לכאורה זו בעיה. כאשר רק אחד מהם נקרא משה מנחם, יש שהקלו בזה. למעשה קשה לתת הוראה ברורה, כי אין בזה דברים מפורשים.
השאר תגובה