שאלה:
1]■האם כמו שבזמן הדלקת נרות שבת
קיימת הנהגה מחמירה
לכבות ולהדליק את האורות,
כן קיימת הנהגה מחמירה
לכבות ולהדליק מחדש את האורות
בעת ברכת בורא מאורי האש בהבדלה במוצאי שבת?
2]■בשל תקלה שהייתה לו,
יהודי מקיים הבדלה רק ביום ראשון בבוקר.
האם הוא צריך לסגור את תריסי-החלונות
[כדי לחסום את אור-השמש מלהיכנס לחדר]
בחדר שבו הוא יקיים את ההבדלה,
לפני תחילת ההבדלה,
כדי שיהא ניכר אור הנר
בברכת מאורי האש?
תודה.
תשובה:
שלום רב,
א. לגבי כיבוי האור קודם הדלקת נרות שבת: בהחלט שיש הידור בכך, משום שיש מחלוקת האם עיקר הנרות זה לכבוד או לעונג, אבל אין זה ברכה לבטלה אם לא כיבו את האור לפני כן. ראה כאן מה שכתבנו בעניין זה.
ב. לגבי כיבוי האור קודם הבדלה: אין צורך לכבות את האור כי מטרת הברכה היא לברך מאורי האש על אור המאיר מספיק כדי להבחין בין מטבע למטבע או בין הציפורן לעור. ולכן אם יש בנר אור ברמה כזו מברכים מאורי האש ולא משנה אם באותה העת יש גם תאורה אחרת.
ג. לא. כמובן שלא.
שלום,
לא הבנתי את חלק השלישי של התשובה. זה לא רלוונטי לעשות ברכת בורא מאורי האש ביום ראשון, כיון שאין תשלומים לברכת הנר (סימן רצט,ו).אולי לזה כיוונתם במילים "כמובן שלא". תודה
אולי יש להעיר שלא מברכים על הנר אלא במוצאי שבת. ש'ע רצט, ו
השאר תגובה