לתרומות לחץ כאן

עליה לתורה באמצע תפילה

שאלה:

שלום וברכה לכת"ר
בשבת האחרונה התארחנו אצל הורי אשתי .
בבוקר שב"ק התאחרתי לתפילה כך שיצא שבזמן הוצאת ס"ת הייתי בפסוקי דזמרה .
כשהגעתי ל"נשמת" חמי שיחיה   הודיע לי שאני העולה הרביעי לס"ת .
הזדרזתי כדי לסיים ברכת ישתבח כדי שאוכל לעלות לס"ת ולאחר העליה להמשיך ברכות ק"ש וכן על הסדר ואחר כך כמובן לנסות ולהשיג את הציבור בשמיעת הפרשה .
כשסיימתי את קריאת העליה בעודי על התיבה בזמן שהעולה אחרי עלה, שמתי לב שאם אתעכב עוד כנראה שאפספס זמן ק"ש לכן המשכתי במקום להקשיב לפרשה את ברכות ק"ש וכשירדתי מהתיבה קראתי ק"ש , אגב כנראה שפיספסתי ממש בדקה את הזמן .
השאלה אם נהגתי נכון , בזמן שקוראים ס"ת ואני עוסק בברכות ק"ש , כמובן שכוונתי היתה לא לפספס מצווה דאורייתא .
אני מניח שבמידה ולא הייתי מפספס זמן ק"ש לפחות של הפסוק הראשון אז ההנהגה היתה נכונה .
האם אכן זו ההלכה ?

תשובה:

שלום וברכה

למעשה הכל היה לא בסדר… ראשית לעלות לתורה אפילו באמצע פסוקי דזמרה מותר רק אם אין מישהו אחר שיודע לעלות, ראה משנה ברורה נא י, ואגב לדעת כף החיים אסור לקרוא איתו וביחווה דעת דחה דבריו אני רק מביא זאת כדי להמחיש את גודל הדיעבד, לכן היית צריך לסמן לחמיך שאת באמצע תפילה ולא יכול לעלות.

בברכות קריאת שמע מנהג הספרדים שאפילו כבר קראו לו לעלות אינו עולה, ראה כף החיים סו כו, וגם לאשכנזים שעולה בין הפרקים, ישתוק ולא יקרא איתו, ורק אם כבר קראו לו אבל אם יכול שלא יקראו לו כמו במקרה שלך – אסור. וראה משנה ברורה שם ס"ק כו שכשאין בעל קורא בבית הכנסת אלא הוא יכול לקרוא.

במקרה שלך גם נעשתה ברכה לבטל שהרי הפסקת לברכות קריאת שמע באמצע אז איך בירכת אחר כך…

כמו כן היתה טעות לומר ברכות קריאת שמע, גם אם היה צריך להפסיק זה רק לקריאת שמע.

ובכלל, באופן זה היה צריך ליתר בטחון לקרוא קריאת שמע לפני התפילה ולעשות תנאי שאם לא תספיק לקרותה על סדר הברכות תצא בזה ידי חובה.

והכי טוב לקום בזמן ולבוא בזמן ולהתפלל במתינות ובכוונה.

ברכה והצלחה.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. תודה לכב' הרב
    רק אדייק עליתי לתורה לאחר חתימה של "ישתבח " ולא התחלתי בכוונה את ברכות ק"ש כדי שאעלה לתורה ואז כשראיתי שהזמן דחוק בעודי על התיבה כאשר העולה הבא כבר עלה התחלתי ברכות ק"ש כדי להספיק לפחות פסוק ראשון של ק"ש לצאת י"ח דאורייתא
    האם זה משנה ?
    כמובן שקראתי את הפרשה עם הבעל קורא ורק אח"כ התחלתי ברכות ק"ש לאחר שחתמתי " נותן התורה "

  2. זה משהו אחר, ראה מה שכתבנו לענין פסוקי דזמרה גם לכתחילה היה עליך סלמן וכו', אבל זו לא ברכה לבטלה, אלא שמחמת השעה המאוחרת היית צריך קודם לקרוא שמע ללא ברכות.

  3. לעניות דעתי ההפסקה בין ישתבח ליוצר [- בציבור בין ישתבח לברכו שלפני יותר] צריך להיות יותר קל מאמצע פסוקי דזמרה,

    כמובן שאיני ממעיט בחומרת הדבר הרי חוזרים מהמלחמה על עבירה קלה כזו…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל