לתרומות לחץ כאן

מנחה קצרה בשעת הדחק / צירוף אנשים שכבר התפללו

שאלה:

השאלה בעיקרה היא לפי מנהגי הספרדים, ואשמח לתוספת ידע גם לגבי האשכנזים!

אתמול היינו באיזה מקום כמה דקות בודדות לפני צאה"כ (כלומר כעשר דקות לאחר השקיעה), ורצינו להתפלל מנחה.
היינו 5 מבוגרים שלא התפללו מנחה.
רצו לעשות מנחה קצרה. (רובם היו אשכנזים).
חיפשנו אנשים שישלימו לנו מניין, והיו רק כאלו שהתפללו.
השאלה אם כשעושים מנחה קצרה בכלל צריך רוב שלא התפללו, שהרי מה שצריך רוב זה בשביל לעשות חזרה, ואם עושים מנחה קצרה, ואין חזרה אלא רק קדושה וקדיש, לכאורה לא צריך רוב שלא התפלל, אלא העיקר שיהיה מניין.

כמו כן, החזן שהיה אשכנזי התפלל בצורה של האשכנזים, כלומר שהחזן מתחילה עד "האל הקדוש" ואז כולם מתחילים, בשונה ממנו הספרדים שמתחילים כולם עם החזן ואח"כ ממשיכים. השאלה היא אם במצב כזה (ובעצם בכל מקום שאשכנזים מתפללים מנחה קצרה), עדיף להתחיל יחד עם החזן כמו שאנחנו נוהגים, או להתחיל עם כולם כדי שיתחילו במניין.

ושאלה אחרונה, בסוף מצאנו עוד אחד חילוני שלא התפלל, ועוד 4 שכבר התפללו והיו מוכנים להשלים, אך דא עקא שהם היו מעבר לגדר קטנה, כמו גדר של ביטחון, מחסום כזה. בגובה למעלה מעשרה טפחים, ברוחב למעלה מארבע אמות, ויש חורים באמצע. השאלה היא אם זה מועיל שחמישה נמצאים שם ועוד 5 נמצאים מעבר לגדר.
השאלה האחרונה, אשמח לדעת גם לגבי מניין רגיל עם חזרה וכו', וגם לגבי המניין שעשינו לעניין קדיש וקדושה.

תשובה:

שלום וברכה

ראשית לגבי עצם הסיטואציה, במצב כזה דחוק, לא ממתינים אפילו שניה אחת כדי לחפש אנשים, פשוט נעמדים שמונה עשרה וזהו. כל רגע שעובר מקדם אתכם לצאת הכוכבים… מה גם, שמעיקר הדין יש לגמור שמונה עשרה לפני סוף הזמן ולא די בכך שמתחילים, ראה כאן, כך שגם אם התחלתם מיד לחלק מרכזי בין הפוסקים זה כבר מאוחר מידי, אז עוד לחפש אנשים… מטעם זה גם לא הייתי עושה מנחה קצרה, אין זמן לקדיש וקדושה… ובודאי לא כמו בני אשכנז שהציבור מתחיל אחרי קדושה. אבל נניח לסיטואציה עצמה בה הייתם ונעבור לזמן מעט יותר נוח אף שהוא גם נניח דחוק אבל באופן אפשרי.

במקרה שאין ששה שלא התפללו עדיין, אף שיש עשרה שומעים, אי אפשר סתם לעשות חזרת הש"ץ אבל אפשר להתפלל שמונה עשרה בקול – מנחה קצרה ולומר קדושה. רק אם כולם התפללו כל אחד ביחיד לא יוכלו להצטרף רק לאמירת חזרת הש"ץ. ראה משנה ברורה בסי' סט בשם הרדב"ז.

כאשר חלק מהעשרה מעבר למחיצה עשרה טפחים, אף שרואים אלו את אלו זו בעיה, נחלקו הדעות אם מצטרפים להשלמת מנין, בני ספרד בודאי מחמירים בכך כמבואר בכף החיים סי' נה סעי' יג-יד אות מא, אבל גם בני אשכנז מקילים רק שכאשר יש מנין במקום אחד, גם אלו שמעבר לגדר נחשבים כמתפללים במנין, אבל ליצור מנין צריך שכל העשרה יהיו במקום אחד ולא מעבר למחיצה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל