לתרומות לחץ כאן

הגבלת ילודה מסיבה כלכלית

שאלה:

שלום , שאלתי תאורטית :האם אדם בעל נכות, לא עלינו , למשל נכה צה"ל שמקבל קצבה מהמדינה וה' זיכה אותו להכיר מישהי שרוצה להקים איתו בית. האם זוג זה מבחינה ההלכה יש בחירה להגביל את כמות הילדים שלהם?

האישה מרוויחה מינימום (אין השכלה ואפשרות לרכוש השכלה או אפילו גם לה יש נכות כלשהי) והבעל מרוויח חצי ממינימום (קצבה).

אני הקטן מרגיש שיש מקום להגביל ילודה, ולא שיאמר אותו נכה צה"ל: "ה' הטוב יתן לי גם אם אעשה עשרה ילדים". זה מרגיש לי כמו לסמוך על הנס.

נראה שחוץ מלזכות בלוטו, אותו נכה לא יכול לסמוך שה' ישלח לו פרנסה כי , אם היה יכול לפרנס עצמו לא היה מקבל קצבה…שמבוססת על נתונים רפואיים..אובייקטיבים…

לי הקטן יותר נראה, שה' כבר נתן לו…..קצבה על חשבון משלם המיסים לכל החיים, כי מגיע לו , ואשתו מרויחה מה שהיא מרוויחה- מינימום.

נראה שגם ילד שיגדל בבית עני יכעס ויאמר אבא היקר מדוע לאור נכותך הבאת הרבה ילדים לבית שאין אתם יכולים לפרנס.

מה דעת התורה ודעת הרבנים באופן כללי על אילוצים כלכליים/רפואיים אובייקטיבים שנובעים כמו בדוגמא שנתתי לגבי נכה צהל?

לצערנו יש הרבה דוגמאות נוספות לסיטואציות דומות ואני יכול למנות רק כמה:
אדם בעל מומים מולדים כמו עיוור וחרש שזה ונשא אישה…
אדם נשוי שחלה או שהייתה לו תאונה ואיבד כושר עבודה לא עלינו…

ואפילו אלמן שכבר יש לו 7 ילדים, והוא נישא בשנית וכעת אשתו רוצה עוד שבעה…כי לי אין בכלל ילדים…ואיך הוא יפרנס 14? נראה שיש מקום להגביל ילודה.

מצטער על האריכות אשמח לתשובתכם…ושבת שלום !!

תשובה:

שלום וברכה

בעיני זה לא נכון בכלל, משתי סיבות: האחת, הרי חז"ל כבר אמרו שכאשר ילד בא לעולם פתו בידו. כלומר הקב"ה מזמן לאדם את מה שנגזר עליו מרגע בואו לעולם ללא קשר למקום בו הוא נמצא, אלא שהקב"ה מתזמן את הדברים כדי שיראו טבעיים. על זה בדיוק נאמר בהדי כבשי רחמנא למה לך, אדם צריך לעשות השתדלות והקב"ה מספק את היכולת.

כמו כן, מפתח ילודה נמסר ביד הבורא, אם זה לא נכון שיהיו לו ילדים, בורא עולם לא ישלח לו… אנחנו לא מנהלים לבורא עולם את עולמו, רק עושים את המוטל עלינו. כאשר יש בעיה נפשית שלא מאפשרת זה כמובן משהו שונה. אבל כאשר הנושא הוא פרנסה שעל זה אמרו חכמים האומר המ אוכל למחר הרי זה מקטני אמונה, אסור לנו להתערב בזה בצורה שכזו.

ואגב, לגבי המציאות שתיארת, שים לב שאנחנו חיים בדור של שפע, שבו אנשים כבר חיים בתפיסה שאם אין כל מה שרוצים אז כבר אי אפשר להיות מאושרים… אני אומר לך מתוך היכרות עם הרבה מאוד משפחות בהן הבעל אברך כולל המביא הביתה משכורת שהיא פחותה מקיצבת נכות, והאשה לא מרויחה יותר ממשכורת מינימום, ויש בבית כל מה שצריך, אין תחושת חסר, ויש הרבה שמחה בבית וילדים מאושרים, כי ההורים מחנכים לחיים ברמה אחרת, לערכים אחרים, לא לרדיפת מותרות, אלא לחיי מעשה פשוטים, והרבה סיפוק ושמחה מעשייה רוחנית תורנית ובכלל. נכון, אין טיולים בחו"ל לא יוצאים למסעדות יוקרה, אין רכב או שיש רכב ישן ופשוט, חיים בחישוב וקונים מה שזול, ואני אומר לך בבירור ומתוך הכרה של שני הצדדים, בבתים הללו מוצאים הרבה יותר חום ושמחה ואהבה ובריאות הנפש, מאשר בבתים רבים של אנשים בעלי אמצעים אבל חסרי סיפוק, החיים בצורה חסרת תוחלת, ללא שאיפה רוחנית כל שהיא וממילא ללא שמחת חיים. זה בדוק ומנוסה.

ולכן החיים הרבה יותר מורכבים מכסף, ואף פעם אושר ובריאות נפשית אינם נקנים בכסף!

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה על תשובתכם המחכימה…
    אבקש להוסיף שאלה
    אותו אדם קרא את תשובת הרב , והנה עברו חמש שנים ויש לו חמישה ילדים.
    המצב הכלכלי גרוע, והילדים הגדולים נשלחים לחזר על הפתחים.
    האם גם כעת נאמר לו להמשיך להביא ילדים?
    נוכל לומר: כן! כנראה שהקב"ה רוצה להעמיד אתכם בניסיון של עוני! טוב…ברור שזה לא ככה…מילותיי לא מדוייקות כנראה..למרות שבאופן עקרוני עוני הוא כן ניסיון שאפילו נגזר לפני ירידת הנשמה לעולם…אבל רוח הדברים היא- שאם נתלה הכל הכל הכל באמונה שלמה, אני לא בטוח שזה כדאי.. עובדה שחכמים הגבילו מתן צדקה, ולא איפשרו לאנשים לתרום הכל ולהאמין שה' ישלים להם את החסר…

    אני אדם פשוט, אך אותו אדם בעל נכות שהביא חמישה ילדים וה' לא זיכה אותו לחיים נורמליים, למשל כי מגיע לו להיענש. אני הייתי נזהר כלפיים לומר לו להמשיך להביא ילדים. אולי עוד יבואו אליו בטענות אחרי 120, "הרי ראית שאין לך סיעתא דשמיא ומדוע המשכת להביא ילדים לעולם?? סמכת על הנס ידידי!".
    יוצא אם כן שבמקום שילדיו- במקום להיות שבעים ומלאי אנרגיה ללמוד תורה הם חיו חיי דוחק, במקום שחמישה בנים יצאו ללמוד בישיבה, 2 הלכו לישיבה והשאר הלכו לעבוד ולא בגלל שהם פחות מוכשרים בלימוד תורה.

    אולי "נתפשר" על כל מקרה לגופו כבוד הרב? או שדעת התורה ברורה מאוד בנושא זה?

    אשמח לדוגמא מתי כן מגבילים ילודה וזה בכלל לא קשור לאמונה.

  2. המצב שאתה מתאר אינו קיים במציאות, אני קובע זאת ברורות! במציאות החיים בת זמנינו, יש המון סיוע, יש הרבה הכוונה יש אפשרות לחיות נכון בלי להזדקק לחזר על הפתחים. אנשים שמחזרים על הפתחים, חלקם עושים זאת לצורך נישואי ילדים, לא לצרכי כלכלה חודשית, חלקם יש להם קושי מנטלי או נפשי מסויים שגורם להם לחיות בצורה לא תקינה לא נכונה וכדומה, אנשים נורמטיביים מבחינה נפשית, הנהנים מהכנסות כמו אלו שציינת, צריכים הכוונה כלכלית, צריכים לפעמים סיוע מגורמי רווחה או קהילה, אבל לעולם לא צריכים לחזר על הפתחים, לא עושים זאת, והמציאות שאתה מתאר אינה קיימת בזמנינו. אולי זה נשמע לך מרגיז אבל בעיני המציאות שאתה מתאר מנותקת מהמציאות. יש חובה ללמד אנשים בעלי הכנסה מועטה נושא של תיכנון נכון של כלכלת הבית, יש אירגון מסילה ועוד שעוסקים בכך, ואני אומר שוב, עשרות אלפי בתי אב מאושרים חיים בישראל עם משכורת מינימום ומאושרים, כאשר הם חיים חיי רוח.
    מרכיב הכסף במשפחות מצוקה אינו סיבה אלא סוג של סימן, לא הכנסות מועטות מביאות ילדים לשוליים, אלא בעיות מנטליות, בעיות של שלום בית, בעיות נפש, אלא שבעיות אלו גם גורמות למצוקה כלכלית ולכן זה נראה למעיין בשטחיות שכביכול אם היה שם יותר כסף הכל היה שונה…
    הגבלות ילודה אפשריות ונשעות בכל מקרה של קושי נפשי, זמני או קבוע, גם אשה שיולדת ברצף זקוקה בדרך כלל למנוחה ולוקחת מניעה לתקופה מסויימת, אבל לא בעיה כלכלית בענין זה.

  3. אוקיי, נשמעים כמה דברים מדברי כבודו.
    א. במציאות שבה ההורים עשו כל מה שהרב מדבר ועדיין
    חייהם דחוקים, לא ימשיכו להביא ילדים לעולם. הרב לא אמר אחרת , הוא אמר שאין זוג כזה, זוג כזה הוא דמיוני במציאות של היום. בסדר, ההלכה אינה עוסקת רק במציאות אחת נוכחית של 2022.
    לפני חמישים שנה, לא היה חסדי נעמי, והרב פירהר, ועזר למרפא וכו, אם פלוני היה זקוק לרפואה דחופה בעלות מאות אלפי שקלים, באותו רגע הוא איבד את היכולת לכלכל ילד נוסף למשך שנים כי אין ארגון שישלים לו את החסר. אבל לא משנה, הדיון כרגע הולך לכיוון התאורטי. תשובת הרב ברורה לי ואדרבה אני שמח שהמציאות שלנו טובה.

    דבר שני, מהיכרות אישית…עם נוער במצוקה, עד שאדם מגיע לדרך המלך יכול לקחת שנים, זה לא שראובן ולאה הולידו ילד, ראובן נכה ולאה משתכרת מינימום וביום הלידה על הדלת דופקים : קואצ'ר , נציגים מעמותות עם אוכל חם ביד…מגייסי תרומות מקצועיים דברים לוקחים זמן, יש בירוקרטיה , צריך לחכות לתור ולמלא טפסים ולהבין מי נגד מי .
    אנשים נופלים בין הכסאות ומחכים לפעמים שנים להגיע לדרך המלך ואני לא רואה סיבה שבשנים האלה, עד שלא שיעלו על דרך המלך ימישכו להביא ילדים כי ברמה התיאורטית מצבם בעתיד יכול להשתפר..
    בכל מקרה,לא משנה כל כך מה אני חושב אלא מה ההלכה אומרת .
    אז תודה על התשובה למדתי ממנה הרבה, ושנדע רק בשורות טובות.
    שבת שלום,
    משה

  4. הכנסת בפי מה שלא אמרתי… אמרתי שגם אם חיים בדוחק רב, אפשר לגדל ילדים בריאים ושמחים ולכן זה לא סיבה למניעת ילודה. אני מקווה שעכשיו שקיצרתי אני מובן יותר. שבת שלום. הנוער הנושר שהזכרת אינו נובע ממצוקה כספית, אלא מחסר באהבה בנורמליות וכו'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל