שאלה:
שלום וברכה
רציתי לשאול, אני מתפללת מזה שנתיים ערבית. (נוסף על שחרית ומנחה)
בתקופה האחרונה יש לי כמה סיבות המונעות ממני להתפלל, האם עליי לעשות התרת נדרים?
אציין שייתכן והסיבות תהיינה זמניות ואשוב להתפלל כסדר בתקופה הקרובה אך איני יודעת.
תשובה:
שלום וברכה
ככלל על קבלות טובות שאדם לא זכר להתנות שיהיו בלי נדר, נהגו לסמוך על התרת נדרים של ערב ראש השנה או על אמירת כל נדרי, ואין צורך בהתרת נדרים אלא לנדר הנאמר ממש בפה.
מקורות:
ראה שו”ת מהר”י ויל סי’ ב שלא ראינו לרבנן קשישאי שסמכו על המודעא, וכ”כ בשו”ת מהרי”ט ח”א סי’ נג ומשום הטעם האמור. בערוך השולחן סי’ ריא סעי’ י החמיר בזה עוד יותר, ואמר שמודעא מועילה רק כשהיא נאמרת על פי החלטת אדם פרטי,] אבל אמירת כל נדרי או כל דבר שאדם עושה ציבורי אינה מועילה, משום שגדר המודעא היא שאחרי שאדם גילה דעתו שאינו מעונין בקיומו של הנדר נחשב כל נדר כנדרי שגגות ואינו כלום. אבל אם אמר את המודעא כחלק ממנה מקובל ללא כונה יתירה, אין בכך כדי לגלות על דעתו ואפילו בדיעבד גדול אינו רשאי לסמוך עליה. על כך שלענין מנהג טוב ניתן לסמוך על כך, ראה שלמת חיים לגרח”י זוננפלד סי’ תסז.
כמו כן, החמירו חכמי הדורות שלא יסמכו על מודעה זו כדי שלא יבואו להקל ראש בנדרים. ראה שו”ע ונו”כ סי’ ריא סעי’ ב.
מי שהתחיל לנהוג כר"ת ושכח לומר בלי נדר, למרות שברור לי שבשעתו לא התכוונתי שזה יהיה ממש מנהגי הקבוע אלא מעין "למה לא אם אפשר", האם אני צריך התרה או אפשר לסמוך על קול נדרי (לולי עה"ש הנ"ל)?
אפשר לסמוך.
השאר תגובה