שאלה:
■תיק/מזוודה עם ספרים,
שמונח פתוח בדירה, ליד חלון פתוח.
והתחזקה השמש מאוד,
או שהתחיל לרדת גשם והוא כן נכנס דרך החלון,
או שהתחילו להיכנס חרקים-קטנים דרך החלון,
-האם אסור ליהודי
לסגור את התיק כדי שיקיים צל על הספרים
ובכך יגן עליהם ממה שנכנס דרך-החלון,
משום "אוהל-ארעי" שאסור מדרבנן?
-ורק אם מלפני כניסת השבת,
כבר היה קיים לפחות טפח מהתיק
שמקיים צל על תכולת התיק,
אז כן מותר להמשיך לסגור את התיק
ובכך להגדיל את הצל בתוך התיק
ולהגן יותר טוב על תכולת התיק?
תודה.
תשובה:
סגירת תיק היא עוד פחות מהפיכת כלי שהקל בה הפרי מגדים שאינה נחשבת אוהל ואין בה חשיבות מלאכה.
מקורות:
ראה ביאור הלכה סי' שטו סעיף ה.
שאלה בנושא קרוב:אם קיימת לי עגלת תינוק שהגגון המתקפל שלה מסוגל להפוך את העגלה לכמו תיק סגור לחלוטין על גלגלים.כי הוא בדיוק מספיק בגודל, וקיים לו ריצ'רץ' כדי לחבר אותו לקצוות מושב העגלה, כך שעדיין יהא קיים בפניםמספיק מקום הן ללקיחת מעט/הרבה-חפצים של הורה ותינוק בתוכה,והן ללקיחת תינוק בתוכה.[למרות שסגור, עדיין קיים בפנים מספיק אוויר באופן מתמיד.]-האם העגלה הזאת יכולה לכל הדעותלהיחשב כתיק כך שאין צורך להשאיר טפח 1 פתוח לשם קיום צלמלפני כניסת השבת?או שראוי לחשוש לדעה שלא, ובכל אופן להשאיר טפח 1 פתוח לשם צל מלפני כניסת השבת?תודה.
כשהיא תשמש כתיק אין צורך, אבל אם רוצים להשתמש בה כגגון לילד, זה תלוי בגדרי הגגון בענין זה.
■האם ההיתר
לפתוח/לסגור תיק בשבת
מפני הגשם/שמש/חרקים,
כולל
הן תיק עם דפנות קשיחות
כגון מזוודה,
והן תיק עם דפנות רכות לחלוטין = תיק שהוא
שק שעשוי מבד רך עם ריצ'רץ'?
תודה.
כן.
השאר תגובה