לתרומות לחץ כאן

מראית עין – קייטרינג חיצוני במקום שאינו כשר

שאלה:

שלום רב.
משפחה מארגנת אירוע סגור למשפחה בלבד, שיתקיים במסבאת יין שאינה כשרה. בערב של האירוע יוגש אוכל כשר בלבד מקייטרינג חיצוני, ובכלים חד פעמיים. האם ישנה בעיה לאדם דתי להשתתף באירוע מצד מראית עין של העוברים מחוץ למקום? יש לציין כי המסבאה נמצאת בקומה תת קרקעית (כך שאין שאדם מן החוץ לא יוכל לראות מי יושב בפנים), אך המדרגות אל האולם מגיעות מרה"ר (בנתיים איני יודע אם אותם מדרגות מובילות לעוד מקומות מלבד לאותה מסבאה). ראיתי באג"מ אור"ח ב מ שדן במקרה דומה. שם ביאר שיש שני עניינים במראית עין- החשש שמא יבואו להקל באיסורים, וחשד. במקרה דנן ידוע כי ישתתפו דתיים אחרים באותו ערב, ואם כן יש מקום לומר שאין יותר חשש של גרימת הקלה באיסורים לדתי נוסף שירצה ללכת לאירוע (כי הרי גם מבלעדיו כבר יראו שיש שם דתיים). אבל שאלת החשד לכאורה עדיין נשארה בעינה. האם לדעת הרב ניתן להקל ולהשתתף באירוע זה? תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

יתכן שאפשר להקל כאשר יש אירוע סגור משום שכנראה האירוע הסגור אינו היחיד. בעלי המקום משכירים את המקום באופן הזה מן הסתם מפעם לפעם, וכשם שבמקרה דנן הם השכירו את המקום בלבד בלי האוכל כך גם באירועים אחרים. כלומר, אם כך, המקום אינו מיועד אך ורק לאירועים שאינם כשרים, ובמקרה כזה יתכן שיש להקל בעניין החשד. כפי שהביא הט"ז ביו"ד בתחילת סי' צא את הנידון של הרמ"א והמהרש"ל באכילת דג מלוח כשר בפונדק של גויים ולא הזכיר את הסוגיה של מראית עין וכד', משום שהמקום משמש לעוד דברים ולא רק לאכילת מאכלים שאינם כשרים. 

כנ"ל יתכן שמסיבה דומה אפשר להקל כאשר רואים שיש הרבה דתיים במקום אז אין חשד שהרי מצאנו בכמה וכמה הלכות שכאשר יש כמה אנשים אחד מזכיר לשני ולכן אין חשש איסור כמו בהטיית הנר ועוד. נכון שהמקרים הנ"ל הם על חששות של איסורים בשוגג, ואילו החשד זה חשד על איסור במזיד, אבל אין ספק שיש פחות חשד כאשר ישנם הרבה אנשים, כפי שאתה כותב. 

אם אכן המדרגות משמשות לעוד מקומות זה ודאי נקודה נוספת להקל ראה בביאור הלכה סי' שא סעי' מה ד"ה בחדרי חדרים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל